De Lijn rust alle 6.000 Antwerpse haltes uit met QR-codes na tests

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

Reizigers van De Lijn zullen tegen midden september in de hele provincie Antwerpen realtime reisinformatie kunnen opzoeken via een QR-code aan elke bus- en tramhalte. Sinds mei liep een beperkt testproject aan tramhaltes. Nu worden alle 6.000 haltes in de provincie ermee uitgerust.

Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode die je met de camera van je smartphone kan inscannen, waarna je naar bepaalde websites geleid wordt. De Lijn rustte – in het kader van het marketingproject ‘Antwerpen Tramstad’ – enkele maanden geleden 350 Antwerpse tramhaltes uit met zo’n code, zodat reizigers meteen konden opzoeken wanneer hun volgende tram eraan komt.

Uit resultaten bleek volgens de Vlaamse vervoersmaatschappij dat reizigers de QR-codes veel gebruiken en tevreden zijn over de toepassing. “In mei werden de QR-codes aan de tramhaltes 3.510 keer gebruikt. In juni steeg dat tot 4.956 bezoeken, of 41 procent meer. Het aantal gebruikers blijft ook stijgen”, zegt Antwerps directeur Tom Meeuws. In juli werden voorlopig al 10.900 opzoekingen uitgevoerd. “Daarom rusten we tegen medio september alle 6.000 Antwerpse bushaltes uit met een QR-code”, aldus Meeuws.

Een externe enquête heeft getoond dat er nood aan realtime halte-informatie is, aldus De Lijn. “We gaan nu vooral kijken of de mensen de codes gaan blijven gebruiken. Daarna kan men het bijvoorbeeld verder uitrollen in Vlaanderen”, stelt Antwerps communicatiedirecteur Marc Deschuyter. Volgens hem heeft deze “bijkomende service” geen gevolgen voor andere manieren van kennisgeven, zoals fysieke halteborden of folders.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content