10 tips om je gsm niet te gebruiken achter het stuur

06/02/18 om 09:11 - Bijgewerkt op 08/02/18 om 10:21

Driekwart van de Belgen stoort zich aan bestuurders die hun gsm achter het stuur gebruiken. Nochtans heeft 1 op 7 Belgen in de afgelopen week zijn gsm achter het stuur gebruikt. Dit blijkt uit een nieuwe enquête van Vias institute.

10 tips om je gsm niet te gebruiken achter het stuur

© Getty Images/iStockphoto

Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat is het gebruik van de gsm sterk doorgedrongen in ons dagelijks leven. We zijn nu op het punt dat de gsm ook vaak ergernis oproept. De plaats waar volgens de respondenten het gebruik van de gsm hun het meest stoort is, niet zonder verrassing, het verkeer. Driekwart van de Belgen (74%) stoort zich aan automobilisten die de gsm achter het stuur gebruiken. De ergernis is veel groter in Vlaanderen (86%) dan in Wallonië (61%) en Brussel (49%). Ook aan de eettafel (72%) en in de bioscoop (47%) is de irritatie over het gsm-gebruik groot.

25% van de Belgen vindt het irritant wanneer mensen op het fietspad of het voetpad met hun gsm bezig zijn. Ook hier zijn er duidelijke regionale verschillen. In Vlaanderen (32%) is het percentage dubbel zo groot als in Wallonië en Brussel (15%). De Vlamingen storen zich dus duidelijk meer aan het gsm-gebruik in het verkeer dan de Walen en Brusselaars.

1 op 7 gebruikte afgelopen week zijn gsm achter het stuur

1 op 7 Belgen (14%) geeft toe in de afgelopen week zijn gsm gebruikt te hebben achter het stuur. We merken hier geen regionale verschillen. Bij de mensen jonger dan 34 jaar gebruikte zelfs 1 op 5 hem in de afgelopen week. Bij de mensen ouder dan 55 jaar is dat slechts 5%.

De grootste groep van gebruikers, deed dat voor een handenvrij telefoontje. Dat is niet verboden, maar uit eerder onderzoek van Vias bleek al dat mensen bij een handenvrij telefoontje ook afgeleid zijn en minder naar verkeersborden en andere weggebruikers kijken.5% van de bestuurders geeft toe in de afgelopen week een sms of mail gelezen te hebben achter het stuur. 3% heeft een mail of sms verstuurd met de gsm in de hand. Het sturen of lezen van een sms vergroot het risico op een ongeval met minstens een factor 23 omdat de bestuurder dan helemaal niet meer naar de weg kijkt. 2% gaf toe een telefoontje gedaan te hebben met de gsm in de hand.

9 op 10 zegt zonder externe hulpmiddelen zijn gsm aan de kant te kunnen laten in de wagen

De laatste jaren zijn er steeds meer technologische hulpmiddelen op de markt die bestuurders moeten helpen om de gsm in de wagen aan de kant te laten. Zo zijn er applicaties die verhinderen dat je achter het stuur je gsm kan gebruiken. Sommige automerken hebben intussen ook speciale opbergvakken voor de gsm zodat het onmogelijk is om telefoontjes te ontvangen. Toch is het opvallend dat bijna 91% van de Belgen zegt hun gsm zonder externe hulp aan de kant te kunnen laten. 2,5% zegt dat niets hun kan verhinderen om hun gsm te blijven gebruiken.

Slechts 1 Belg op 3 weet dat boete 116 euro is

De wegcode is zeer duidelijk. Artikel 8.4 luidt: 'Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.'Een inbreuk tegen deze verkeersregels is een overtreding van de 2de graad. Daarbij hoort een boete van 116 euro. Maar 1 Belg op 3 (35%) kent het exacte bedrag. 40% heeft totaal geen idee. 15% denkt dat de boete 174 euro bedraagt.

Elk jaar worden meer dan 100 000 boetes uitgeschreven voor het gebruik van de gsm achter het stuur. In de eerste 6 maanden van 2017 ging over exact 52 528 overtredingen, ofwel zo'n 290 boetes per dag.

Jaarlijks minstens 30 verkeersdoden door gsm-gebruik

De meest voorzichtige schattingen gaan ervan uit dat 5% van alle verkeersongevallen waarbij iemand gewond geraakt of sterft, te wijten zijn aan het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur. Dat zorgt dus jaarlijks voor minstens dertig doden en 2.500 gewonden in ons land. Hoewel de Belg zich overduidelijk stoort aan het gsm- gebruik in de wagen door andere bestuurders, blijft hij toch naar hartenlust bellen, sms-sen en mailen. De irritatie over gsm-gebruik in het verkeer zowel door automobilisten als door fietsers en voetgangers is opvallend groter in Vlaanderen dan in Brussel of Wallonië.

10 tips om tijdens het rijden je gsm niet te gebruiken

1. Ga offline Deze oplossing is radicaal, maar wel effectief. Zet je gsm uit of zet hem in vliegtuigstand voor je vertrekt.

2....of download een applicatie die je helpt Sommige applicaties antwoorden in jouw plaats wanneer je aan het rijden bent. Eenmaal geactiveerd, zet je telefoon zich in waakstand en stuurt het een berichtje naar de mensen die je proberen te bereiken.

3. Leg hem in de koffer Heb je schrik dat je niet aan verleiding kan weerstaan? Leg dan al je zaken, zoals je telefoon en laptop in de koffer van je auto. Zo vermijd je ook dat gauwdieven je gsm kunnen stelen.

4. Anticipeer Dat superdringende telefoontje naar je baas, je babysit of je mama, doe je best voor je vertrekt.

5. Delegeer Als er iemand met je meerijdt, kan je aan die persoon vragen om te communiceren.

6. Neem een pauze Als je op een oproep wil antwoorden, je berichten wil beluisteren, een sms wil lezen of schrijven of zelf een telefoontje wil doen, profiteer ervan om een pauze te nemen. Zorg wel dat je dan op een veilige plaats staat, waar je jezelf en anderen niet in gevaar kan brengen (vb parking, tankstation, etc)

7. Reken Denk aan wat je riskeert als je betrapt wordt met de gsm achter het stuur. Met 116 euro kan je heel wat andere zaken doen.

8.Kom tot rust Je hebt een gemiste oproep, en dan? Wees positief: geniet van het moment dat je even onbereikbaar bent. Niet alle telefoontjes zijn hoogdringend.

9. Wantrouw je handenvrije kit Bellen met een handenvrije kit is ook gevaarlijk. De afleiding van het telefoongesprek verschuift onze aandacht 'weg' van het verkeer.

10. Denk aan de anderen Vraag bij elk telefoontje even of de persoon aan de andere kant van de lijn aan het rijden is. Als dat zo is, spreek een moment af om later terug te bellen wanneer hij niet meer aan het rijden is.

Lees meer over:

Onze partners