Samen sterk

De technologische achterstand van Dacia op Renault is verleden tijd. De twee merken trekken nu één lijn. Behalve wat de prijs betreft: Dacia is en blijft een stuk goedkoper!

Renault heeft zijn lowcostmerk nooit van de nieuwste technologie laten profiteren en had daar een goede reden voor: vermijden dat Dacia zou concurreren met Renault zelf en vooral met de Clio. Vandaag is die aanpak niet meer houdbaar. De veiligheids- en milieunormen zijn te streng geworden. Samenwerken is de boodschap, met flink wat schaalbesparingen als voordeel.

De nieuwe Sandero – en zijn cross-over de Stepway die wij hebben getest – vertrekt van een vereenvoudigd platform van de Clio en dat is een grote stap voorwaarts op het vlak van prestaties. Het nieuwe model is 2 cm langer, 8 cm breder en 2 cm lager dan zijn voorganger, wat zowel de aerodynamica ten goede komt als de binnenruimte en de koffer (140 liter).

En de motoren? De Sandero die we hebben getest, was uitgerust met de kleine opgevoerde driecilinder van 90 pk van de Clio, in combinatie met een zestrapsversnellingsbak. Hij rijdt prettig en rustig, mede dankzij die zesde versnelling, die het toerental laag houdt en vooral op de autoweg zijn nut bewijst. Er is ook een CVT-automaat als optie.

Binnen zijn de veranderingen het opvallendst. De goedkope look, het harde plastic en de stoelen met flinterdunne schuimlaag zijn verdwenen. De Sandero Stepway hoeft zich voortaan nergens meer voor te schamen. Zeker niet voor de rijhouding, want daar valt niets op aan te merken, mede door de in twee richtingen verstelbare stuurkolom. De kwaliteit van de materialen kan de vergelijking met die van de laatste Clio nog niet doorstaan, maar het resultaat ontgoochelt niet: er zijn schuimplastics en het textiel voelt soepel aan. Daar blijft het niet bij. Ook de connectiviteit is verbeterd. Dacia biedt de keuze tussen een slim systeem dat de smartphone integreert – Dacia Media Control – en een volwaardige interface met aanraakscherm en ingebouwde navigatie (320 euro). Kers op de taart: de achteruitrijcamera (200 euro). METAMORFOSE

Samen sterk

De vorige Dacia’s waren geen slechte auto’s, maar hadden weinig krachtreserve en gedroegen zich nogal tam. Je mocht er geen te hoge eisen aan stellen. En deze? Eerste vaststelling: de driecilinder is luidruchtiger dan in een Clio, vooral tussen de 2.200 en de 2.500 t/m. De spreiding van de ver- snellingen en dus het samenspel met de motor is voorbeeldig. Een troef die ook met het comfortabele motorkoppel van 160 Nm te maken heeft. Toch een waarschuwing voor liefhebbers van automaten: de CVT topt het koppel af op 142 Nm, wat de soepelheid uiteraard geen goed doet. Denk eraan!

Op de weg biedt de nieuwe Sandero eindeloos meer rijplezier dan zijn voorganger. De auto ligt perfect in de bochten, toont zich vinniger, met een beter sturend voorstel, en komt geen kracht tekort. Een heuse metamorfose!

Nog meer goed nieuws: de radicale kwaliteitsverbetering van de Sandero heeft geen gevolgen voor zijn allersterkste troef: een prijs die de concurrentie het nakijken geeft (vanaf 13.890 euro). Hij is maar een paar honderd euro duurder dan zijn voorganger, maar voor dat geld krijg je een veel rijkere uitrusting en een stuk meer veiligheid (zes airbags voor het instapmodel). Dacia zal ongetwijfeld gouden zaken doen!

De binneninrichting is een grote sprong voorwaarts.
De binneninrichting is een grote sprong voorwaarts.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content