© G.F.

HONDA JAZZ – Magische trukendoos

De compacte concurrenten verdwijnen één na één, maar Honda denkt niet aan inbinden. Integendeel, de Jazz krijgt een make-over én een nieuwe, gespierde motor.

De onstuitbare opmars van de compacte SUV heeft veel kleine stadsmonovolumes doen sneuvelen. Denk maar aan de Opel Meriva, de Renault Modus of de Citroën C3 Picasso, allemaal modellen die uit het aanbod zijn verdwenen om plaats te maken voor kleine SUV’s. Honda ziet het anders en eet van twee walletjes. Want hoewel de Honda HR-V – een SUV met stadsallures – intussen op het toneel is verschenen, geeft de kleine Jazz geen krimp. Hij krijgt zelfs een (lichte) cosmetische opknapbeurt, om beter zijn mannetje te staan tussen de trendy SUV’s.

Briljante motor

Op esthetisch vlak is er niet echt veel veranderd. De focus ligt op de voorpartij met meer hoekige lijnen, die de Jazz een geslaagde moderne look geven. Binnen blijft alles min of meer bij het oude, met een eenvoudig, klassiek en relatief ergonomisch dashboard. Jammer dat de materialen mooier hadden gekund en de afwerking nogal middelmatig is. Ook de geluidsisolatie stelt wat teleur, zeker op de snelweg.

Honda heeft deze facelift vooral benut om het mechanische aanbod van de Jazz uit te breiden. Naast de 1.3 l atmosferische benzinemotor van 102 pk is er nu ook een 1,5 i-VTEC van 130 paarden. Nog altijd een atmosferische motor, maar met zijn royale cilinderinhoud een stuk krachtiger dan zijn kleine broer. Dat maakt hem kwiek in het stadsverkeer en een heuse krachtpatser op de grote weg. Hij trekt vinnig op en maakt zelfs een bijna sportief geluid. Leuk! En op de verhouding comfort/dynamisme van deze Jazz valt echt niets aan te merken. De nieuwe 1.5 l is verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak of met een naadloze automatische transmissie (CVT). Voor die laatste moet je wel de nieuwe Dynamic-afwerking kiezen, de duurste (vanaf ? 19.690).

De Honda Jazz is uitgerust met een klassiek maar ergonomisch dashboard.
De Honda Jazz is uitgerust met een klassiek maar ergonomisch dashboard.© G.F.

Buitengewoon modulair

De Jazz blijft een schoolvoorbeeld van packaging. De nieuwe versie bekoort dus net als zijn voorganger van de derde generatie met een massa praktische snufjes. Omdat de brandstoftank onder de voorstoelen zit, is de koffer verbazend ruim, van 354 l tot 1.314 l in de configuratie met twee zitplaatsen. De achterstoelen worden in een handomdraai dichtgeklapt en zakken naar de vloer. En daar blijft het niet bij: door de zitting van de achterstoelen op te klappen zoals bioscoopstoelen, wordt het kinderspel om hoge voorwerpen mee te nemen: een grote kamerplant, een fiets... En om nog maar eens te bewijzen dat hij geen gewone compact is, heeft de Jazz een passagiersstoel die volledig plat kan, zodat lange voorwerpen tot 2,48 m mee kunnen. Die functie is ook handig om een dutje doen, met de benen languit. Dat allemaal in een koetswerk van nog geen vier meter lang. Van trucs gesproken! Wij zijn er alvast weg van!

HONDA JAZZ - Magische trukendoos
© G.F.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content