De nieuwe Q3 is uitgerust met een Virtual Cockpit en een 12,3 inch scherm.

Herboren

Met de hete adem van de ambitieuze Q2 in de nek, steekt de Q3 een tandje bij en neemt hij een nieuwe start, deze keer als ideale gezinsauto.

De Audi Q3 kwam in 2011 op de markt, maar moest van meet af aan knokken voor een plekje tussen premium SUV’s, een marktsegment dat razendsnel evolueert. Waar schoot hij tekort? Hij had te weinig binnenruimte en maakte gebruik van het oude PQ-onderstel, dat zich niet leende voor de nieuwste technologie en de recentste motorisaties van Ingolstadt. De nieuwe versie komt dus als geroepen.

Gezinsvriendelijk

Door over te schakelen op het lichtere, ruimere MQB-platform kan de Q3 zijn gezinsvriendelijke aspiraties helemaal waarmaken. Big is beautiful: de SUV is nu 4,49 m lang, 10 cm groter dan de eerste generatie. De passagiers krijgen royaal veel ruimte, onder meer omdat de achterbank 15 cm kan verschuiven, wat zorgt voor een moduleerbare binnenruimte. Het comfort is er enorm op vooruitgegaan, met plaats in overvloed voor de ellebogen en een flinke speling tot het dak. De rugleuningen kunnen nu schuiner en het volume van de koffer schommelt tussen 530 tot 675 liter. De achterste rugleuning is in drie delen neerklapbaar (40/20/40). De nieuwe SUV heeft bovendien een uitgesproken stijl, herkenbaar en dynamischer. Missie geslaagd, met de Q8 als inspiratie. Er zijn slechtere referenties!

Herboren

Audi heeft nog geen hybride Q3 in de aanbieding. Waarom niet? De fabrikant blijft het antwoord schuldig. Het lijkt logisch dat die er zal komen, maar wellicht niet voor 2020. In afwachting moet je het stellen met de klassieke keuze: een 2 liter TDI van 150 of 190 pk, een 1.5 TSI van 150 pk en een 2 liter TFSI van 190 of 230 pk. De combinatie quattro/S-tronic is de regel, behalve voor de instapversies, die met voorwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar zijn. En enkel voor de 1.5 TSI, want de TDI wordt standaard met quattro geleverd.

Ideale schoonzoon

Een perfecte rijhouding, iets lager dan bij de meeste SUV’s, een onberispelijke afwerking en toptechnologie: dat is de cocktail waarmee de Q3 zijn passagiers verwelkomt. Het spectaculaire dashboard is uitgerust met een digitale instrumentatie, Virtual Cockpit, een 12,3 inch scherm, dat de Google Earth gps rechtstreeks in het blikveld van de bestuurder plaatst. Het centrale aanraakscherm is bovendien erg makkelijk te bedienen.

Op de weg voel je meteen dat de Q3 een echte gezinsauto is. Het rijcomfort is meer dan comfortabel, erg vlot en bijna geruisloos. De kilometers vliegen voorbij. De stoere 1.5 TFSI is interessant, want pittig en zuinig, maar komt onder de 2.500 t/m wat kracht tekort. Afgezien daarvan presteert hij prima en valt zijn verbruik goed mee. Wat niet van zijn prijskaartje kan worden gezegd, want dat blijft aan de hoge kant. De basisversie, zonder opties, zal zo’n 32.500 euro kosten.

Herboren

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content