© ISTOCK

Geld verdienen door te shoppen

Heb je geen zin om te onderhandelen over een korting? Dan is er nog een andere renderende bezigheid: geld verdienen terwijl je shopt.

Marketingspecialist Guillaume De Ryckel lanceerde in 2013 de site tegendecrisis.be. De website telt gemiddeld 175.000 bezoekers per dag, allemaal op zoek naar manieren om hun koopkracht te verhogen.

Blijkbaar kan je een deel van je boodschappenlijst volledig laten terugbetalen...

Guillaume De Ryckel: Absoluut. Het gaat om 100% terugbetaalbare producten in het kader van marketingacties die grote merken organiseren, vooral bedoeld om nieuwe producten in de kijker te zetten (een nieuwe smaak, een nieuw recept, een nieuwe verpakking). Je herkent ze in de warenhuizen aan de flashy etiketten met daarop ‘100% terugbetaald’. Hoe gaat dat in zijn werk? Je betaalt het product aan de kassa en je neemt een foto van je kasticket. Die foto stuur je, samen met je rekeningnummer, online door. Zes weken later staat het geld op je rekening. Enkele jaren terug moest je zo’n ticket nog met de post opsturen, vandaag is het veel eenvoudiger en spaar je een postzegel uit.

Dat is toch eerder uitzonderlijk, een product dat 100% terugbetaald wordt?

De Ryckel: Helemaal niet. Ga je vandaag naar een supermarkt, dan vind je daar een tiental 100% terugbetaalde producten (n.v.d.r.; we testten het uit toen we dit artikel schreven en vonden inderdaad tandpasta, koekjes, bolognesesaus en andere volledig terugbetaalde producten). Het is onmogelijk om ze allemaal op te lijsten, maar je vindt informatie over deze producten op mijn website. Op die manier kan je dus echt wel wat euro’s uitsparen en bovendien gaat het om merkproducten. Grote bedrijven maken budgetten vrij voor dergelijke acties en dat kost hen redelijk wat geld. Want ze moeten niet enkel het product terugbetalen, ze doen daarvoor ook een beroep op HigCO data, de marktleider op het gebied van kortingsbonnen, die de administratieve afhandeling en de uitbetaling voor zijn rekening neemt. Deze acties zijn bedoeld om de consument vertrouwd te maken met een nieuw product. En stiekem hopen de merken natuurlijk dat niet iedereen de moeite doet om een terugbetaling te vragen, terwijl hun product toch in het winkelkarretje belandt. Vergeet echter niet dat de consumentengegevens die je hierbij prijsgeeft geld waard zijn voor marketingdoeleinden.

Geld verdienen door te shoppen

En wat is het principe van mystery shopping, waarvoor je ook promotie maakt?

De Ryckel: Daarbij doet iemand zich voor als een gewone klant, maar in werkelijkheid werkt hij undercover voor een bedrijf om de kwaliteit van een zaak te controleren. De opdracht van een mystery shopper duurt gemiddeld drie uur, de verplaatsing, opleiding en de tijd die hij in de winkel doorbrengt inbegrepen. Een mystery shopper kan tot 75 euro cash verdienen terwijl hij zijn boodschappen doet. Hij doet zich voor als een normale klant, maar evalueert een reeks parameters waarover hij een rapport maakt. Mystery shoppers zijn niet enkel actief in voedingswarenhuizen. Ze kunnen ook een bank bezoeken om na te gaan of een werknemer zijn werk uitvoert zoals zijn werkgever van hem verwacht. De mystery shopper moet zelfs vermelden of de medewerker hen een kopje koffie heeft aangeboden! Een mystery client gaat ook naar autodealers, reisagentschappen, enz.

Er verschijnen steeds meer sites met dit soort acties op het internet. Hoe verdien je er geld aan?

De Ryckel: Dankzij reclame. Acties zoals wedstrijden worden vaak gesponsord. Coupons, gratis stalen, terugbetaalde producten, het zijn allemaal reclamestunts. Voor alle duidelijkheid, het zijn de merken zelf die ons contacteren. Ze zeggen: we zouden graag gebruik maken van de zichtbaarheid op je website. Dat is het principe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content