© G/.F.

De avonturier

De Rexton, sinds 2001 het boegbeeld van Ssangyong, geniet paradoxaal genoeg meer naambekendheid dan zijn fabrikant. Wij mochten hem offroad testen in Kazachstan.

De Rexton 2018, die met zijn royale afmetingen en zeven plaatsen in het D-segment thuishoort, combineert de 2.2 l dieselmotor van zijn voorganger met een mechanische zesbak of een zeventrapsautomaat. Professionals én recreatierijders weten echter vooral zijn tot drie ton trekvermogen te waarderen.

Terreinvreter

Met een carrosserie gescheiden van het chassis – een garantie van robuustheid – mag de Rexton zich een heuse terreinwagen noemen. Op een normale weg geniet de 4×2 achterwielaandrijving de voorkeur, want bij gebrek aan een centraal differentiaal is de 4×4 aandrijving enkel weggelegd voor zwaar terrein. Vrij elementair dus, maar wel opvallend effectief offroad, omdat de verhoudingen van de aandrijving erg kort zijn en je met de Hill Descent Control hellingen afdaalt zonder de pedalen aan te raken. Jawel, de Rexton is een echte terreinvreter.

Ons avontuur begint in het zuidoosten van Kazachstan, in het diepst van de Charyncanyon, waar de Rexton alle kansen krijgt om zijn talent te bewijzen. Met zijn correct verdeelde stuurbekrachtiging en zijn automaat kan de Koreaan alle hindernissen moeiteloos de baas. Zijn lijn is eleganter dan die van de vorige versie, maakt mooie in- en uitvalshoeken mogelijk en bevestigt zijn kunnen op onontgonnen terrein.

Royale uitrusting

Het interieur spreekt vast en zeker aan. Er werd zorg besteed aan het dashboard en de tweekleurige bekleding – zwart en roestbruin, met ruitvormige stiksels – heeft allure. Op het eindresultaat valt dan ook weinig aan te merken en op de kwaliteit van de assemblage evenmin. Een ander pluspunt is de royale uitrusting: elektrisch regelbare en verwarmde stoelen die voorin ook worden geventileerd, automatische airco opgedeeld in twee zones, handsfree toegang, ook om de achterklep te openen, een 360° camera, Apple CarPlay en Android Auto met een 9,2 inch scherm. Bij de rijhulp noteren we een waarschuwing tegen aanrijdingen, rijvakdetectie, noodstop, verkeersbordherkenning, automatische lichten, dodehoekdetectie, tractiecontrole, ESP en ARP (Active Roll-Over Protection). Niets ontbreekt!

Het comfort van een SUV met zeven plaatsen maar offroad klaar voor het avontuur.
Het comfort van een SUV met zeven plaatsen maar offroad klaar voor het avontuur.© G.F.

De vele uren aan het stuur van de Rexton in het woeste landschap van Kazachstan brachten nog meer troeven aan het licht: het comfort van de ophanging en de stoelen, de discrete motor, de goede geluidsisolatie van het interieur en de precisie van de remmen. De automaat bleek wel wat aan de luie kant, vooral als er snel moest worden ingehaald (Kazachen zijn nogal agressieve chauffeurs). Een SUV met ruimte voor zeven mensen, die drie ton kan trekken, niet eens een weg nodig heeft en ? 30.000 tot ? 42.000 kost... veel concurrenten heeft hij niet.

De avonturier
© G.F.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content