Big is beautiful

De break 508 is niet enkel mooi om te zien, hij heeft ook ruimte in overvloed, zelfs met een kleinere koffer. En met 1.600 cc en 225 pk onder de motorkap wordt hij ronduit opwindend.

Het minste wat je kan zeggen, is dat de break 508, met zijn uitgekiende vormgeving en knap silhouet, in de kijker loopt. Het nieuwe model is beduidend lager en korter dan zijn voorganger: 6 cm minder in de hoogte, 5 cm in de lengte. Maar die nieuwe afmetingen dragen bij tot het dynamisme van de auto, terwijl de forse achterpartij kracht uitstraalt.

Met een koffer die van 660 l naar 530 l gaat, bekent de 508 SW kleur en schaart hij zich in het kamp van de estheten in plaats van de verhuizers. De cijfers bevestigen die vaststelling: de laadbreedte verliest 3 cm, maar de verlaagde kofferdrempel (63,5 cm) vergemakkelijkt het laden en lossen. Met de 2/3-1/3 achterbank neergeklapt, stijgt het volume naar 1.780 liter. Dat is minder dan vroeger, maar toch is de SW qua ruimte en toegankelijkheid praktischer dan de berline. En al is hij geen uitblinker in zijn categorie, hij hoeft zich ook nergens voor te schamen. Het nieuwe koetswerk komt ook de passagiers achteraan ten goede: dankzij het 2 cm hogere dak kunnen ze makkelijker instappen. Binnenin maak je kennis met de beroemde i-Cockpit. Een erg aangenaam universum, vooral voorin. De connectiviteit is op de afspraak met onder meer het Apple Car Play-protocol en een reeks min of meer nuttige apps. Het kleine stuur laat zich vlot bedienen en is een heuse troef bij het manoeuvreren, terwijl de kwaliteit van de afwerking een stuk verbeterd is.

De 508 is praktischer en ruimer in de breakversie dan in de berline.
De 508 is praktischer en ruimer in de breakversie dan in de berline.

Loodvrij

Bij de motoren vind je zowel een benzine als een diesel. De 508 is geen lichtgewicht en dus is de 1.6 PureTech benzinemotor van 180 pk een aanrader. De versie van 225 pk is nog beter. Bij de diesels blijft de 1.5 BlueHDi 130 een uitstekende keuze en kan de veeleisende rijder voor de 2 liter en 160 pk gaan. Wij hebben de benzineversie van 225 pk getest, die vandaag een logische keuze lijkt. De 1.6 turbo van 225 pk heeft geen gebrek aan karakter. Integendeel. Hij is discreet en reageert pittig op elk toerental. Misschien is hij zelfs iets te levendig, want hij maakt de verleiding om voortdurend sportief te rijden wel erg groot. Goed dat er ook een versie van 180 pk is! Geen paniek over het verbruik: Peugeot meldt een gecorreleerde NEDC-cyclus van 5,7 l/100 km of 132 g/km. In mensentaal: met een normale rijstijl blijft het verbruik onder de 9 l/100 km. Mooi zo!

Big is beautiful

De 508 SW blijft een echte cruiser. Zijn rijgedrag is erg efficiënt en voelt veilig aan, met een tot op de millimeter nauwkeurige besturing die het rijden heel plezierig maakt. Een must! Het comfort blijft niet achter, zodat deze break ideaal is om veel kilometers af te leggen zonder moe te worden. Hij doet de Franse reputatie alle eer aan. De 508 SW is even handig als mooi, met misschien niet de grootste koffer in zijn categorie maar toch meer dan voldoende ruimte en alle rijkwaliteiten van een authentieke Peugeot. Hij heeft bovendien een uitgesproken superieur afwerkingsniveau en een wel heel volledige uitrusting. Dat alles verklaart waarschijnlijk waarom zijn prijs (47.750 euro) nu dichter bij die van een VW dan bij die van een Renault ligt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content