© ISTOCK

89% geeft een cadeautje

Bijna negen op de tien lezers verwennen hun familie met cadeautjes tijdens de feesten. Niet verwonderlijk vindt Alexandra Balikdjian, doctor in de consumentenpsychologie aan de ULB. “De marketingmachine draait in deze tijd van het jaar op volle toeren. In winkels en op tv worden we gebombardeerd met beelden die ons aanzetten om cadeautjes te kopen.” Socioloog Dimitri Mortelmans (Universiteit Antwerpen) nuanceert: “De geefcultuur is fundamenteel voor onze manier van samenleven. Die zal dus niet zomaar verdwijnen. Cadeaus geven is al eeuwenlang een symbool om een bestaande relatie te bevestigen.” Vijftigplussers staan nog meer onder druk om cadeautjes te geven dan jongere mensen. Alexandra Balikdjian: “Ook al zijn de kinderen vaak al het huis uit, ze rekenen nog wel op hun ouders voor wat (financiële) hulp. Vijftigplussers zijn tegen die tijd ook al grootouder. En kleinkinderen zijn nu eenmaal een goudmijn voor het consumptiegebeuren. Die kleintjes weten precies wat ze willen en bepalen het aankoopgedrag van hun grootouders. Het is moeilijk om daaraan te weerstaan, want van oma’s en opa’s wordt maatschappelijk verwacht dat ze hun kleinkinderen verwennen. Dat geldt ook voor grootouders die het financieel moeilijk hebben. Een dame van 74 jaar vertelde me dat ze met ? 800 per maand moet rondkomen, maar dat ze er niet aan denkt geen kerstcadeautjes voor de kleinkinderen te kopen. Kinderen kunnen best begrijpen dat hun ouders het niet breed hebben, maar geen cadeautjes onder de kerstboom bij oma en opa, dat ligt veel moeilijker.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content