Welk noodnummer bel je wanneer?

12/04/16 om 09:57 - Bijgewerkt om 15:47

In noodsituaties moet je snel en doeltreffend kunnen handelen. Maar welk noodnummer bel je wanneer? Ziet u door het bos de bomen nog? We zetten de belangrijkste nummers op een rijtje.

Welk noodnummer bel je wanneer?

© iStock

Medische noodgevallen: 100 of 112?

Binnen de Europese Unie had elk land zijn eigen noodnummer. Dit stelde soms problemen wanneer reizigers in een ander land iets voorhadden en niet op de hoogte waren van het noodnummer in het land waarin ze zich bevonden. Opdat iedereen in eender welke lidstaat van de Europese Unie onmiddellijk een beroep zou kunnen doen op noodhulp werd het noodnummer 112 in het leven geroepen.

In vrijwel elke Europese lidstaat bereikt men door het nummer 112 te vormen de noodcentrale voor medische hulpverlening en brandweer. De operatoren worden verondersteld naast hun moedertaal een goede basiskennis te hebben van het Engels.

Ook sommige landen buiten Europa werken inmiddels met het nummer 112. Zo zal je zelfs in de VS door het vormen van het nummer 112 worden verbonden met hun 911-centrale! Ook in Noorwegen, Zwitserland en Turkije gebruikt men 112 als noodnummer.

In vele Europese landen is 112 intussen het enige noodnummer. In België lijkt dat niet te willen lukken. In ons land wordt voor dringende medische hulp en brandweer ook nog steeds het nummer 100 gebruikt. Of je nu 100 of 112 vormt in België, je komt in dezelfde noodcentrale terecht, namelijk de noodcentrale van de provincie waar je je bevindt.

De bewering dat je met een vast toestel 100 moet gebruiken en met een gsm 112, is een kwakkel. Je kan beide nummers zowel met een vaste telefoon als met een gsm bellen.

Zelfs als je GSM-netwerk niet beschikbaar is, kan je met je GSM het noodnummer 112 bellen. 100 en 112 zijn gratis nummers die 24/24 uur en 7/7 bereikbaar zijn.

Dringende politiehulp: 101

Heb je dringende politiehulp nodig, dan vorm je 101. Alle 101-centrales zijn immers nog niet gefusioneerd met de centrale 100/112.Op termijn is dat wel de bedoeling. Ook 101 is een gratis noodnummer.

Anti-gifcentrum: 070 245 245

Stel je je vragen bij (een overdosis) medicatie die iemand ingenomen heeft, is een kind toevallig aan medicatie geraakt, of heeft het andere giftige producten (onderhoudsproducten,...) gegeten of gedronken, dan kan je naast het noodnummer 112 of 100 om een ziekenwagen te bellen, ook meteen contact opnemen met het anti-gifcentrum op het nummer 070.245.245. Ook dit nummer is gratis en 24/24 bereikbaar. Je komt er meteen bij een arts terecht.

De vragen die men je zal stellen zijn:

  • Leeftijd van het slachtoffer: gaat het om een kind of een volwassene?
  • Wat is de naam van het product dat de vergiftiging heeft veroorzaakt (verpakking, bijsluiter,... bij de hand houden)?
  • Over welke hoeveelheid van het product gaat het (aantal tabletten, soep- of theelepels,...)?
  • Wat is er precies gebeurd (ongeval, zelfmoordpoging,...)?
  • Stelt u ziekteverschijnselen vast, zo ja, welke?

Hulplijnen

Meldpunt geweld: 1712

Wie vragen heeft over geweld, misbruik of kindermishandeling of er zelf het slachtoffer van is, kan bellen naar het nummer 1712. Het is een gratis nummer dat bereikbaar is van 9 tot 17 uur.

Tele-Onthaal: 106

Wanneer je het op bepaalde momenten in je leven moeilijk hebt, kan je bij de vrijwilligers van Tele-Onthaal terecht voor een gesprek op het gratis nummer 106. Dat kan 24/24 uur en 7 dagen op 7. Aan de telefoon zitten vrijwilligers die ervoor kiezen om regelmatig de telefoonoproepen te beantwoorden en een luisterend oor te bieden. Ze worden hiervoor opgeleid en begeleid door een professioneel team.

Zelfmoordlijn: 1813

Zie je het soms allemaal zo somber in, dat je zelfmoordgedachten hebt, maak je je zorgen om iemand die signalen in die zin uitzendt, of worstel je met jezelf nadat je iemand in je omgeving verloren bent door zelfdoding, dan kan je terecht op het gratis nummer 1813, 24/24 uur, 7/7 dagen.

Awel: 102

Awel is de naam van de vroegere kinder- en jongerentelefoon. Jongeren kunnen Awel elke dag bereiken van 16 uur tot 22 uur, behalve op zon- en feestdagen. Een gesprek met Awel is anoniem en volledig gratis.

Child Focus: 116 000

Child Focus, de Stichting voor Vermiste en Seksueel Uitgebuite Kinderen, kan je gratis bellen op het nummer 116 000, 24/24 uur, 7/7 dagen.

Wanneer je ontdekt dat je (klein-)kind vermist is, ga je best zo snel mogelijk naar de politie in je buurt om de verdwijning aan te geven. De politie moet alles in het werk stellen om jouw kind veilig en wel terug te vinden. Daarnaast kan je de verdwijning ook melden aan Child Focus op het gratis nummer 116 000, waar de consulent jouw steun en toeverlaat wordt tijdens deze crisis.

Denk je iets meer te weten over een kind dat vermist wordt, dan kan je dat ook melden op dit nummer van Child Focus. Child Focus geeft alle getuigenissen die via het nummer 116 000 binnenlopen meteen aan de politiediensten door.

De druglijn 078 15 10 20

De druglijn is er voor iedereen en voor alle vragen over drank, drugs, pillen, gokken en gamen. Je kan er anoniem terecht voor vertrouwelijk en onbevooroordeeld advies of gewoon voor een luisterend oor.

De druglijn is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 10 tot 20 uur (niet op feestdagen).

Het nummer 078 15 10 20 is niet gratis. Je betaalt 5 cent per minuut in de piekuren en 2,5 cent in de daluren.

Card Stop: 070 344 344

Card Stop is een centrale dienst voor de blokkering van betaalkaarten. Ben je een kaart kwijt? Is je portefeuille gestolen, bel dan zo snel mogelijk naar Card Stop op het nummer 070 344 344 (bereikbaar 24/24 7/7) om de nodige betaalkaarten te laten blokkeren. Ook elektronische maaltijdcheques kan je via dit nummer blokkeren. Afhankelijk van het feit of u met een vast toestel of een gsm belt en tijdens de dal- of piekuren kost een telefoontje naar een 070-nummer van € 0,15 tot 0,60/minuut.

Houd volgende gegevens bij de hand:

  • Het aantal kaarten dat geblokkeerd moet worden;
  • Het type kaart: Bancontact/Mister Cash, Visa, MasterCard,....
  • De naam van de uitgever van de kaart (vaak uw bank);
  • Het rekeningnummer verbonden aan de verloren of gestolen kaart;
  • Het kaartnummer van de betaalkaart die u wilt blokkeren;
  • De persoonlijke gegevens van de betrokken kaarthouder.

Docstop: 00800 2123 2123

Ben je je Belgische identiteitskaart of je paspoort verloren of werd één van deze gestolen, bel dan gratis naar het nummer 00800 2123 2123 en blokkeer het document.

Docstop is een gratis dienst, 24u/24u en 7 dagen per week bereikbaar.

Vanuit het buitenland kan je terecht op het betalende nummer: +32 2 518 2123

Na het melden van verlies of diefstal van een identiteitskaart ontvang je een brief waarin jouw melding van verlies of diefstal wordt bevestigd. Indien je jouw document terugvindt, heb je 7 dagen de tijd, gerekend vanaf je telefoontje, om dit te deblokkeren. Na die termijn wordt het identiteitsdocument ongeldig verklaard en moet je een nieuw document aanvragen bij je gemeentehuis.

Een paspoort wordt vanaf het moment dat je Docstop belt ongeldig verklaard. Indien je het nodig hebt om te reizen, vraag dan op tijd een nieuw aan bij je gemeentehuis.

Onze partners