Vrouwen en gescheiden mensen zijn het meest eenzaam

11/12/12 om 10:45 - Bijgewerkt om 10:45

Morgen gaat de nieuwe campagne van Bond zonder Naam van start rond eenzaamheid. In een prestatiegerichte maatschappij is eenzaamheid nog te vaak een taboe. Met een sensibiliserende campagne waarin onder meer Marijke Pinoy en Nigel Williams getuigen, wil BZN dit thema bespreekbaar maken en het clichébeeld van 'de eenzame' doorbreken. Vereenzamen kan immers iedereen overkomen, ongeacht leeftijd, sociaal-economische achtergrond, opleiding enz.

Vrouwen en gescheiden mensen zijn het meest eenzaam

Hoe belangrijk campagnes al deze zijn wordt benadrukt door nieuw onderzoek rond eenzaamheid bij de Belg. Leen Heylen (Thomas More Hogeschool) onderzocht in samenwerking met Cello (Centrum voor Levensloop- en Longitudinaal Onderzoek, UA), het gevoel van eenzaamheid bij 7.136 Belgische respondenten tussen 18 tot 79 jaar. Liefst 28% van de ondervraagde Belgen voelt zich eerder sterk tot sterk sociaal eenzaam. En bijna 1 op 5 Belgen voelt zich eerder sterk tot sterk emotioneel eenzaam. Voor BZN het signaal dat eenzaamheid een onderkend probleem blijft in de maatschappij en deze campagne broodnodig is.

"Onze maatschappij is dermate op het individuele ontplooien gericht, dat sociale contacten er soms bij inschieten," zegt Dirk De Wachter (Borderline Times), "Het lijkt er dan op dat relaties aangaan, dat doel in de weg staat. Dus bind je je niet. Tot je daar alleen staat. Ook met de massa's Facebook-contacten en je ogenschijnlijke zeer drukke leven."

Cliché van de oude eenzame niet correct

Het onderzoek wijst uit dat het cliché 'hoe ouder, hoe eenzamer' niet opgaat wat sociale eenzaamheid betreft. Sociale eenzaamheid, een toestand die verwijst naar het gemis aan contacten in brede sociale kring, blijkt vooral de 40- tot 69-jarigen te treffen. Van de respondenten jonger dan 30 ervaart bijna één op vijf een matig tot ernstig tekort aan contacten met familie, vrienden of kennissen.

Vrouwen en gescheiden mensen meest kwetsbaar

Het nieuwe onderzoek wijst uit dat vrouwen een groter risico lopen op emotionele eenzaamheid dan mannen. De groep gescheiden personen behoort tot de meest kwetsbare: meer dan één op vier voelt zich matig tot ernstig emotioneel eenzaam. Wie gescheiden is, kent ook het hoogste risico op sociale eenzaamheid. De partner vervult vaak de rol van hechte affectieve band en heeft een sociaal integrerende functie.

Niet problematiseren

"De maatschappij laat uitschijnen dat we altijd gelukkig moeten zijn, maar ongelukkig zijn is evengoed deel van het leven en daar moet je niet altijd een pil voor nemen", aldus Dirk De Wachter. Eenzaamheid kan een allesverlammende impact hebben. We hebben allemaal nood aan verbondenheid om de dagelijkse beslommeringen het hoofd te bieden. Toch wil Bond zonder Naam in deze campagne het probleem van de eenzaamheid niet therapeutiseren. Georganiseerde hulpverlening is nodig, maar het is een illusie te denken dat we voor elke zorgvraag een professional nodig hebben. "Deze campagne is een (pretentieloos) appel tot (eenvoudige) zorgzaamheid.", stelt Bond zonder Naam. De campagne wil eerder responsabiliseren dan problematiseren.

Eenzaamheid herkennen

De campagne brengt genuanceerde verhalen van vereenzaming bij bekende en minder bekende mensen en biedt tools aan om eenzaamheid tijdig bij jezelf en anderen te herkennen. De campagnespot met Lotte Heijtenis, Pol Goossen, Jaak Van Assche, Tuur Deweert, Charles Cornette en Hilde Uitterlinden, wil het clichébeeld van 'de eenzame' doorbreken. Deze spot is te zien vanaf januari 2013 op Eén en in 254 bioscoopzalen in Vlaanderen en Brussel. Meer info: www.erbij.be



Al 50 jaar lang komt Bond zonder Naam op voor mensen die dreigen te vereenzamen. In het BZN Café zonder Bier en De Sociale Kruidenier, twee sociale initiatieven van Bond zonder Naam, krijgen vereenzaamden kans zichzelf terug te vinden, in contact met anderen.
Meer info: www.bzn.be

Onze partners