Iemand vertelde me...

Commentaar op het internet over vakanties heeft goede en slechte kanten. U moet er leren mee omgaan, de valkuilen herkennen.

Dat huisje daar is fantastisch! Behalve de prijs. En dit hier is helemaal wat we zoeken! Behalve dat het al bezet is. (Zucht) Ik schuim de websites met vakantiehuisjes af en denk: ik had vroeger met zoeken moeten beginnen. Elk jaar merk ik dat er almaar minder vrijstaande huisjes zijn en laat dat nu net een voorwaarde zijn waarover niet te onderhandelen valt. Tot ik (na veel tijd en geduld) mijn droomhuis vind: een prachtig Bretoens optrekje, stijlvol gerenoveerd, correcte prijs én vrij. Ik bekijk de foto’s met argusogen, lees en herlees de beschrijving: er staat wel degelijk ‘vrijstaand huis’. Ik ben er helemaal weg van.

Maar wat vonden de vorige huurders? Om dat te weten moest u vroeger ter plekke het gastenboek raadplegen: “De bedden zijn heel comfortabel en we hebben genoten van de confituur die Simone maakt. Wat jammer dat het ons hele verblijf lang geregend heeft.” Nu staat dat allemaal op de website onder de beschrijving. De waardering voor ‘mijn’ huisje zegt alles: 5/5! Ik lees enkel superlatieven. Zelfs vanwege – o nee! -de vakantiegangers van de twee andere huisjes. Ik verslik me bijna (dit verhaal speelt zich af op zaterdagavond rond aperitieftijd terwijl ik mijn ’triomf’ al aan het vieren ben door enthousiast in een schotel chips te duiken).

Deze lessen moet u trekken:

1. Uw vakantie plannen en eten gaan niet samen.

2. U moet het vel van de beer, enz.

3. Lees aandachtig wat internetgebruikers schrijven; er zit interessante informatie tussen.

4. Check de informatie die mensen op het internet achterlaten.

Ik was zo blij met het huisje dat ik had gevonden dat ik – gelukkig! – toch een mailtje naar de eigenaars stuurde: is het nu een vrijstaand huisje of ligt het tussen andere vakantiehuisjes? Bleek – met foto’s als bewijs – dat de huurder het over andere tot vakantiehuis omgebouwde woningen in hetzelfde dorp had.

Commentaar op het internet over vakanties heeft goede en slechte kanten. U moet er leren mee omgaan, de valkuilen herkennen. Met een beetje gezond verstand haalt u er de mensen van slechte wil zo uit. Hij die moppert omdat er geen restaurant in het hotel is, terwijl dat op de website duidelijk vermeld staat. Of hij die het betreurt dat er geen badjas voor-handen is in een tweesterrenhotel. Maar hij die aanraadt om de kamers aan de straatkant te mijden omdat er geen dubbele beglazing is, neemt u beter wel ernstig.

Hoe u het kaf van het koren scheidt in de overvloed aan recensies van andere vakantiegangers, leest u in het aprilnummer van Plus Magazine. Het gaat immers om informatie van openbaar nut. Geen enkele hoteluitbater zal u vertellen dat zijn kamers hun beste tijd hebben gehad, terwijl foto’s van hotelgasten – soms ongewild – niets aan de verbeelding overlaten. Het komt erop aan om abstractie te maken van de niet opgemaakte bedden en andere rondslingerende persoonlijke bezittingen die de fotograaf in zijn enthousiasme heeft vereeuwigd.

Is het nog te vroeg om u nu al een goede vakantie toe te wensen? Welnee! Erover dagdromen maakt deel uit van het plezier.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content