© Getty Images/iStockphoto

Helft werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

65% van de werknemers in België vindt dat er meer aandacht besteed zou moeten worden aan het voorkomen van stressgerelateerde klachten op het werk, zo blijkt uit onderzoek van Manutan. 50% vindt zelfs dat wettelijk vastgelegd moet worden dat je buiten werktijd niet bereikbaar hoeft te zijn voor je werkgever.

Privé niet geconfronteerd worden met het werk

Gevraagd naar duurzaamheid op het werk, denken werknemers in België weliswaar allereerst aan het scheiden van afval en energiebesparing, maar daarna komt ‘duurzame inzetbaarheid van werknemers’. Werk dat voldoening geeft, waardering krijgen en op tijd afstand mogen nemen, spelen daarbij een belangrijke rol. Zo’n 58% van de ondervraagden wil thuis helemaal niets met het werk te maken hebben en de helft ziet zelfs het liefst een wettelijk verbod op bereikbaarheid via e-mail of telefoon buiten werktijd.

Wel behoefte aan sociaal contact met collega’s

Sociaal contact met collega’s buiten werktijd is echter helemaal iets anders, volgens Lydia Rongen, HR Manager Benelux bij Manutan. ‘Collega’s die elkaar ook buiten de werkomgeving zien, praten samen makkelijker over werkdruk. Uit het onderzoek blijkt dat veel collega’s het lastig vinden om stress en een te hoge werkdruk onderling te bespreken. Ruim een derde van de ondervraagden heeft geen idee hoe daarover bij collega’s of leidinggevenden te beginnen. Alarmerend!’, aldus Lydia Rongen.

Een gevoel van stress wordt vooral veroorzaakt door het niet aan kunnen geven van grenzen en te weinig waardering op het werk. Een derde van de werknemers vindt ook dat bijvoorbeeld zieke collega’s te weinig aandacht krijgen. Lydia Rongen: ‘Sociale omgang en voldoende waardering zijn heel belangrijk voor werknemers. Een goede werksfeer vermindert het ziekteverzuim en verhoogt de productiviteit.’

Werkgevers moeten anders met werknemers leren omgaan

‘We zijn allemaal gewend geraakt aan een bepaalde manier van werken, waarbij werktijden vaak vervagen. 34% van het personeel checkt bijvoorbeeld thuis zijn zakelijke mails. Blijkbaar wordt niet iedereen daar gelukkig van’, aldus Lydia. ‘Werkgevers moeten daarom nadenken over nieuwe manieren om met hun werknemers om te gaan. Goede zorg voor je werknemers is immers ook duurzaamheid.’

Opvallende cijfers

  • 65% wil meer aandacht voor het voorkomen van stressgerelateerde klachten
    58% wil thuis niets met zijn werk te maken hebben
  • 50% vindt dat wettelijk vastgelegd moet worden dat je buiten werktijd niet bereikbaar hoeft te zijn voor je werkgever
  • 34% checkt ’s avonds en in het weekend (thuis) zijn zakelijke e-mail
  • 24% checkt in de vakantie zijn zakelijke e-mail

Onderzoek in opdracht van Manutan onder 1731 werknemers in de Benelux, waarvan 869 Belgen, werkend in alle sectoren, met name in loondienst.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content