Helft Vlaamse fietspaden deugt niet

04/07/16 om 12:42 - Bijgewerkt om 12:42

Zowat de helft van de Vlaamse fietspaden is oncomfortabel. Dat blijkt uit een onderzoek van de Fietsersbond waarover De Morgen maandag bericht. Minister van Openbare Werken Ben Weyts wil het budget optrekken en de subsidieregels aanpakken.

Helft Vlaamse fietspaden deugt niet

© ImageGlobe

Onderzoeker Bruno Coessens bevroeg 2.500 fietsers en 173 gemeenten over de kwaliteit van de fietspaden en de manier waarop in de paden geïnvesteerd wordt. Slechts 29 procent van de respondenten toonde zich tevreden. De ontevreden fietsers wijzen vooral op het slechte trilcomfort: ruim de helft van de fietspaden haalde op dit punt een onvoldoende, en de gemiddelde score (4,86/10) over alle fietspaden is beduidend laag.

"Bijna de helft van de fietspaden in Vlaanderen is cementbeton," verklaart Coessens. "Dat resulteert in veel meer barsten en dus schokken. Terwijl asfalt beter is als ondergrond en bovendien goedkoper, is amper een kwart van de fietspaden zo aangelegd. Ook bij nieuwe fietspaden wordt nog te vaak naar beton gegrepen."

"De huidige subsidies voor de herstellingen houden enkel rekening met de breedte en afscheiding van de weg", aldus Coessens. "En dus is er voor een voldoende breed en afgescheiden fietspad in slechte staat geen subsidie. De financiering voor herstelling komt dan volledig voor rekening van de gemeenten." De Fietsersbond pleit in een persbericht dan ook voor een nieuw en transparant subsidiesysteem dat ook oncomfortabele fietspaden financiert.

Minister Weyts erkent dat er op vlak van subsidieregeling een en ander beter kan, en wil dan ook het budget optrekken en een aantal kosten verdelen. Hij hoopt zo dat de gemeenten hun budget kunnen herzien, waardoor ze sneller kunnen investeren.

Oppositiepartij Groen zegt dat minister Weyts "best een versnelling hoger" schakelt. "Met jaarlijks 500 km nieuw fietspad zou de veiligheid er drastisch op vooruitgaan. Pak de belangrijke assen in het woon-werkverkeer aan met een Fiets-GEN rond Brussel, Antwerpen en Gent. In afwachting moet de fiets als norm voor snelheidsbegrenzing dienen: het snelheidsregime op zowel gemeente- als gewestwegen kan best rekening houden met de aanwezigheid en de kwaliteit van fietspaden op die wegen", zegt fractieleider in het Vlaams Parlement Björn Rzoska. Hij vraagt ook dat de minister voor elektrische fietsen laadpunten en veilige stallingen voorziet.

Het onderzoek van de Fietsersbond peilde ook naar de tevredenheid van de fietser over de breedte van de fietspaden en over de afscheiding van de weg. Met een score van 7,14/10 en 6,77/10 deden de fietspaden het op die vlakken een stuk beter.

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info