Granny chic

Het is een ware trend: vrouwen op leeftijd – op hoge leeftijd zelfs – die poseren voor reclamecampagnes van luxemerken. Voor kunstfoto’s van de meest gerenommeerde fotografen. Voor modereportages in eigentijdse magazines. Voor de meest hippe modeblogs. Leeftijd wordt naar een hoger niveau getild; het wordt een kunstwerk.

Iedereen zegt en schrijft het: fantastisch dat de schoonheid van die vrouwen eindelijk wordt erkend, dat leeftijd mag gezien worden. Meer nog: het verkoopt, want dat is toch de bedoeling van reclame. De maatschappij evolueert, wordt nog gezegd. En daar zijn we blij mee. Een overwinning?

Het zou inderdaad een overwinning zijn als die vrouwen – want het gaat hier vooral over vrouwen – met hun wit haar, diepe rimpels en wallen onder hun ogen geen compleet karikaturaal beeld zouden ophangen. Of als ze, daarentegen, niet buitensporig gefotoshopt zouden zijn. Echte vooruitgang zouden we boeken als de modewereld leeftijd ‘normaal’ en ‘banaal’ zou vinden en vijftigplussers niet meer zouden worden opgevoerd als gadgets. Want dat is waar het om draait. Na de porno chic, waar geen modefoto aan ontsnapte, maar die al lang niemand meer choqueert, is er nu de granny chic. Zelfs de meest onverschilligen kijken nog op van deze ongewone foto’s, die – laten we wel wezen – niet bedoeld zijn om leeftijdgenoten van deze modellen te verleiden. Maar wel om een jong publiek te overhalen dat graag zijn grenzen verlegt, in dit geval de gevestigde schoonheidsnormen. Dat is trouwens ook waarom de meest gevierde fotomodellen vandaag een ongewone fysiek hebben. Het gezicht van een alien, een geamputeerd lichaam, een zwarte huid bezaaid met vitiligo: zoek vooral geen vorm van idealisme achter beelden die enkel bedoeld zijn om emoties op te wekken die tot kopen aanzetten.

Leeftijd is in de modewereld een modeverschijnsel. Het zou goed zijn als in de

artikels die de granny chic ophemelen, commentatoren deze modellen niet langer denigrerend bomma’s zouden noemen, een toon die ze tegen geen enkele andere maatschappelijke groep meer durven aanslaan.

Maar deze trend heeft tenminste de verdienste dat ze de aandacht vestigt op het feit dat op schoonheid en charisma geen leeftijd staat. En wie weet krijgen we morgen dan wel reclame te zien waar mannequins van 70 op een normale manier een auto of waspoeder aanprijzen, zonder dat hun leeftijd in de verf wordt gezet?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content