© G.F.

Gigantische verdwijntruc van A’s B’s en O’s

Het Rode Kruis vroeg aan verschillende organisaties en bedrijven om mee te doen met deze campagne en de A’s, B’s en O’s uit hun logo’s te schrappen. In België zetten maar liefst 95 bedrijven hun schouders mee onder de campagne. Dat zoveel bedrijven en organisaties zo enthousiast meewerken aan deze campagne en volledig belangeloos de noodzaak aan voldoende bloeddonoren mee onderschrijven – is op zijn minst hartverwarmend te noemen.

‘Missing Type’ is een unieke actie: voor het eerst slaan 25 bloedinstellingen uit 21 landen de handen in elkaar voor een internationale campagne. Dat is nodig: wereldwijd krijgen elke seconde 3 mensen een bloedtransfusie. Daarom verdwijnen overal ter wereld de A, B en O’s uit logo’s, winkeletalages, websites, sociale mediaprofielen, kranten, bekende gebouwen... Bij een tripje naar Nederland word je verwelkomd door de I msterd m-letters, in de USA kan je roadtrippen op de R ute 66, en in Australië gaan zonnekloppen op und i e ch. Mensen die ooit bloed toegediend kregen, bedanken ‘hun’ donoren in een aangrijpend filmpje.

An Luyten van Rode Kruis-Vlaanderen legt uit waarom de campagne nodig is: “Bloed is over de hele wereld van levensbelang voor heel wat patiënten – of ze nu slachtoffer zijn van een ongeval, complicaties hebben tijdens een operatie of bevalling, of bloed nodig hebben omwille van een kankerbehandeling of bloedziekte. Hun leven ligt letterlijk in de handen van bloeddonoren. Maar 3% van de Belgische bevolking doneert bloed, terwijl 70% het ooit nodig heeft. We hebben dus veel nieuwe A, B en O’s nodig.” Voor 2016 is Rode Kruis-Vlaanderen op zoek naar 38.000 nieuwe donoren om de bloedvoorraad op peil te houden.

Meer info over bloeddonatie vind je hier: http://www.rodekruis.be/wat-kan-jij-doen/geef-bloed/wie-help-jij/

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content