Zomerse smoothies

19/08/15 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Smoothies - heerlijke drankjes op basis van vers fruit of groenten, met gestampt ijs en/of karnemelk - barsten van de vitamines. En experimenteren mag tot in het oneindige...

Zomerse smoothies

Smoothie met komkommer en citroensorbet

Voor twee personen

1/2 komkommer, 1 takje citroenmelisse, 1 takje munt, 1 mespunt gember in poeder, zout, witte peper, 2 bollen citroensorbet, ijsblokjes.

1. Vooraleer u de komkommer in tweeën snijdt, haalt u er vier fijne schijfjes af voor de versiering. Schil de rest van de komkommer, haal de zaadjes eruit en snijd hem in kleine blokjes.

2. Haal de blaadjes van de citroenmelisse en de munt, houd er enkele voor de versiering en hak de rest fijn. Meng de komkommer met de gehakte kruiden, mix alles fijn en haal (als u dat wenst) de puree door een zeef.

3. Voeg de gember toe, plus zout en peper. Doe er de citroensorbet bij en mix heel snel. Doe ijsblokjes in de glazen en giet de smoothie er-overheen. Versier met de schijfjes komkommer en enkele kruidenblaadjes.

Smoothie met kiwi, meloen en peer

Voor twee personen

1 kiwi, 150 g groene meloen, 1 kleine maar rijpe peer, 2 eetlepels citroensap, 2 eetlepels fijngestampt ijs, poedersuiker volgens smaak.

1. Schil de kiwi en de meloen en snijd ze in stukjes. Schil de peer, snijd ze in tweeën, haal het klokhuis eruit en snijd het vlees in kleine stukjes.

2. Leg de stukjes kiwi, de meloen en de peer met het citroensap en het fijngestampte ijs in een blender (of een mixer) en pureer. Voeg poedersuiker toe volgens smaak en dien onmiddellijk op.


Smoothie met passievrucht en selder

Voor twee personen

2 passievruchten, 1 kiwi, 2 stengels jonge selder, 75 ml ananassap, 2 koffielepels esdoornstroop, sinaasappelschijfjes voor de versiering, ijsblokjes.

1. Snijd de passievruchten in tweeën, lepel het vlees eruit en duw het door een zeef om de graantjes eruit te halen.

2. Schil de kiwi en snijd hem in kleine stukjes. Was de selderstengels en droog ze af. Snijd de bladuiteinden met een stukje stengel van ongeveer 5 cm af en leg die apart. Snijd de rest van de stengels in kleine stukjes.

3. Pureer de kiwi en selder met het ananassap en de passievruchten. Zoet volgens uw smaak met de esdoornstroop. Giet de smoothie in twee glazen met enkele ijsblokjes. Versier met sinasappelschijfjes en zet er een stengel selder in.

Smoothie met kervel

Voor twee personen

1 bosje kervel, 150 ml seldersap, zout en peper van de molen, 150 ml karnemelk, kervel voor de versiering.

Was, droog en hak de kervel. Mix met het seldersap en voeg zout en peper toe. Voeg nu ook de karnemelk toe en mix goed. Giet in glazen en versier met toefjes kervel.


Smoothie met rode vruchten

Voor twee personen

100 g aardbeien, 50 g braambessen, 1 eetlepel citroensap, 1 eetlepel honing, 150 ml koude karnemelk, 2 aardbeien voor de versiering.

1. Was de aardbeien en de braambessen en snijd ze in stukjes. Mix de vruchten met het citroensap en de honing. Voeg beetje bij beetje de karnemelk toe terwijl u verder mixt.

2. Giet de smoothie in twee glazen, versier elk glas met een aardbei en steek er een dik rietje in. Dien koel op.

Melk van duindoornsap met sinaasappel (voor diabetici)

Voor twee personen

1 grote (niet-behandelde) sinaasappel, 300 ml koude karnemelk, 4 eetlepels duindoornsap (dieetwinkel), zoetmiddel volgens uw smaak, 1/4 koffielepel vanillepoeder, 1/4 koffielepel gemberpoeder

1. Was de sinaasappel met warm water en droog hem af. Snijd 2 lange spiralen van de schil met een dunschiller en pers de rest van de sinaasappel.

2. Mix de karnemelk en het duindoornsap. Voeg zoetstof toe naar uw smaak. Giet het oranjesap in de blender. Voeg de vanille en de gember toe en giet het geheel in twee glazen. Versier met de sinaasappelschil.

Trucjes en weetjes:

  • De smoothies kunnen worden gepureerd met een mixer (het hulpstuk dat u gebruikt om soepen te mixen). Het resultaat zal echter minder romig zijn dan wanneer u een blender gebruikt, hét ideale hulpstuk voor smoothies. Bovendien kunnen in een blender ijsblokjes toegevoegd worden tijdens de bereiding.
  • Ingevroren vruchten (framboos, zwarte en rode bessen) kunnen in alle seizoenen voor variatie zorgen.
  • Voor uw groentesmoothies kunt u fijne kruiden toevoegen: basilicum, koriander, munt,...
  • Melk kunt u vervangen door sojamelk, yoghurt, karnemelk of kefir.
  • Voor een ijskoude smoothie voegt u ijsblokjes, roomijs of sorbet toe.
  • Uiteraard kunt u natuurlijke suikers zoals honing en esdoornstroop gebruiken.
  • Met kruiden als gember en kaneel springt u voorzichtig om. Zij hebben de neiging, de smaak van de vruchten te verdringen.
  • Drink uw smoothies bij voorkeur meteen: vers en boordevol vitamines.

Onze partners