Zo gezond is volkoren

21/02/11 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Volkorenproducten zijn gezond, dat weet haast iedereen. Maar waarom is dat eigenlijk? Wat zit er in volkoren dat niet in de witte variant zit? En wat zijn de gevolgen als je nauwelijks volkorenproducten eet?

Je hebt tegenwoordig van bijna alle producten ook wel een volkorenvariant. Denk aan volkorenbrood, volkorenpasta, volkorenrijst (zilvervliesrijst) en volkorenkoekjes. Maar ook granen zoals havermout en gerst zijn volkorengranen.

Gezond

Als je wil weten waarom volkoren zo gezond is, is het belangrijk dat je weet wat de term 'volkoren' precies inhoudt. Volkoren betekent dat de granen die zijn gebruikt nog helemaal intact zijn.

Een graan bestaat uit vier onderdelen:

  • Het meellichaam, het binnenste gedeelte. Bevat veel zetmeel, B-vitamines, ijzer, fosfor, vet en water.
  • De aleuronlaag, de dunne eiwitlaag om het meellichaam. Bevat veel B-vitamines en mineralen.
  • Zemel, de buitenste laag van de graankorrel. Bevat veel mineralen.
  • De kiem, bevat veel onverzadigd vet, B-vitamines, vitamine E en mineralen. De kiem wordt altijd verwijderd uit het graan. Omdat deze veel vet bevat, kan het graan namelijk sneller bederven.

Witte producten, zoals wit brood en gewone pasta, bevatten alleen het meellichaam, de rest wordt er door bewerking vanaf gehaald. Doordat het grootste gedeelte van het graan verwijderd wordt, gaan ook veel voedingsstoffen verloren.

Volkorenproducten bevatten voornamelijk veel meer vezels dan de witte tegenhangers. Daarnaast bevatten ze meer B-vitamines, vitamine E, ijzer, calcium en fosfor.

Volkorentarwebloem

Veel mensen denken dat ze al goed bezig zijn als ze bruin brood kopen. Maar helaas is dat te makkelijk gedacht. Veel broden worden namelijk bruin gekleurd met moutextract, waardoor ze gezonder lijken dan ze eigenlijk zijn.

Kijk daarom altijd goed naar de ingrediënten. Is het eerste ingrediënt volkorentarwebloem, dan heb je een goed brood te pakken. Gewoon tarwebloem of bloem is minder goed, dat zijn namelijk de bewerkte graansoorten die alleen nog het meellichaam bevatten.

Tekort aan vezels

Wist je dat één snee volkorenbrood drie keer meer vezels en ook drie keer meer ijzer bevat, dan een snee witbrood? Honderd gram gekookte zilvervliesrijst bevat bijna drie keer meer vezels en 1,5 keer meer ijzer, dan gewone rijst. En honderd gram gekookte volkorenpasta bevat ruim zeven keer meer vezels en ruim drie keer meer ijzer dan gewone pasta.

Het grootste risico van alleen maar witte producten eten, is dat je een tekort aan vezels binnenkrijgt. Van een tekort aan vezels kun je problemen krijgen met je darmen en stoelgang.

Daarnaast is het ook belangrijk bij overgewicht. Vezels zorgen er namelijk voor dat je langer verzadigd bent, waardoor je over het algemeen minder eet. Als je te weinig bruin brood eet, kan dit ook leiden tot een tekort aan ijzer en daaruit volgend bloedarmoede.

Om te zorgen voor voldoende vezels en voor een goede opname van ijzer is het belangrijk dat je naast volkorenproducten ook veel groenten en fruit eet.

Onze partners