Wandelen is gezond, maar niet overal (en zeker niet als je een hart-of longziekte hebt)

Wandelen is gezond, maar niet overal (en zeker niet als je een hart-of longziekte hebt)

De positieve effecten van een wandeling verschillen naargelang de plaats waar je stapt. Wie vaak de benen strekt langs drukke wegen ziet immers zijn gezondheidsvoordelen als sneeuw voor de zon smelten door de blootstelling aan luchtvervuiling. Onderzoekers deden een interessante test met 60- plussers in de straten van Londen.

Bewegen om te genezen

Bewegen om te genezen

Voor elk gezondheidsprobleem bestaan er activiteiten die de symptomen verlichten, de conditie bijspijkeren en het moreel opkrikken.

Zo pak je slaapverstoorders aan

Zo pak je slaapverstoorders aan

Kari Van Hoorick - Een hoofd dat blijft malen, angst die de kop opsteekt, je lichaam dat in waakmodus blijft. Slecht slapen is vaak het gevolg van psychologische obstakels die in je leven opduiken. Maar met slimme ingrepen kan je je slaapgedrag op elke leeftijd resetten.

11 tips om je stofwisseling te boosten

11 tips om je stofwisseling te boosten

Hoeveel energie je verbrandt is voor iedereen verschillend. De ene persoon lijkt alles te kunnen eten zonder een gram aan te komen, terwijl een ander zich na een taartje al direct een stuk zwaarder voelt. De snelheid van je stofwisseling is hiervoor bepalend, want zelfs in rust verbruikt iemand met een snel metabolisme meer energie.Met deze tips verhoog je je metabolisme.

Een reden hebben om op te staan houdt je langer sterk

Een reden hebben om op te staan houdt je langer sterk

Een doel hebben in je leven, een reden om elke ochtend uit je bed te wippen is belangrijker dan je denkt. Zin in het alledaags bestaan kan je tot op hoge leeftijd beter beschermen tegen allerhande negatieve fysieke en psychologische effecten, zo toont Amerikaans onderzoek.

Wat gebeurt er als je voet slaapt?

Wat gebeurt er als je voet slaapt?

Je staat op van een stoel nadat je een tijd in dezelfde houding gezeten hebt. Plotseling krijg je een prikkend, verdoofd gevoel in je voet. "Je voet slaapt", wordt gezegd. Wat gebeurt er precies in zo'n slapend lichaamsdeel? Kan het kwaad?

6 knagende vragen over je spieren

6 knagende vragen over je spieren

Waarom is spierpijn de tweede dag na het sporten het ergst? Zijn spieren echt zwaarder dan vet? En wanneer moet je eigenlijk stretchen? Het antwoord op zes vragen over spieren.

Breng weer rust in je hoofd

Breng weer rust in je hoofd

Stress, aanhoudend gepieker, een gejaagd gevoel of angst die onder je vel kruipt. Met deze zachte maar afdoende methoden kan je het weer rustig maken in je hoofd en jezelf in balans brengen.

Waarom je nooit met iets in je oor moet wroeten

Waarom je nooit met iets in je oor moet wroeten

Gezonde oren bevatten altijd wat oorsmeer. Duizenden kliertjes en de gehoorgang zorgen ervoor dat je voldoende van dit beschermlaagje aanmaakt en weer afvoert. Soms gaat er iets mis in dit proces en ontstaan er problemen. Waarom heb je oorsmeer en wanneer krijg je er last van?

Zo slaap je als een roos tijdens een (lange) vlucht

Zo slaap je als een roos tijdens een (lange) vlucht

Ga je vakantie vieren aan de andere kant van de wereld? Of vlieg je heel erg vroeg of laat? Dan is het wel zo fijn als je aan boord een dutje kunt doen, zodat je enigszins fris op de plaats van bestemming aankomt. Tien tips om lekker te slapen in het vliegtuig.

Steek in je zij tijdens het lopen

Steek in je zij tijdens het lopen

Voor veel sporters - zeker hardlopers - is het een bekend fenomeen: de steek in de zij. Het is een scherpe stekende pijn, net onder je ribbenkast. De milt wordt vaak als boosdoener aangewezen, maar is dat eigenlijk wel zo?

Veggie eten en sporten, een geschikte combinatie?

Veggie eten en sporten, een geschikte combinatie?

Al vele duizenden jaren eet de mens vlees. Dat voedingspatroon heeft ons mee gemaakt tot wie we vandaag zijn. Mogen we dierlijke eiwitten dan zomaar van ons menu schrappen? Ook als we intensief sporten? Blijkbaar wel.

Beter slapen in de hitte

Beter slapen in de hitte

Overdag vinden we zo'n warm zomerweer best leuk - alhoewel trop is te veel natuurlijk -, maar die hitte is niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust. Elf tips om bij warm weer de nacht goed door te komen.

Stress op het werk doet je thuis ongezond eten

Stress op het werk doet je thuis ongezond eten

Stress op het werk breng je mee naar huis, ook naar de tafel thuis. Door de stress ga je 's avonds minder gezond eten. Maar een goede nachtrust biedt soelaas.

Terug bewegen na kanker. Zo begin je eraan!

Terug bewegen na kanker. Zo begin je eraan!

Opnieuw sporten na een kankerbehandeling bevordert het herstel en vermindert het risico op herval. Dat tonen verschillende onderzoeken aan. Bovendien blijkt uit een nieuw sportproject dat je na kanker net zo goed conditie en kracht kan opbouwen als iedereen. Maar hoe herwin je dat vertrouwen in je lichaam? En wat als de stap naar een sport- of fitnessclub nog te groot is?

Fitnessen - Thuis, in groep, met een personal coach

Fitnessen - Thuis, in groep, met een personal coach

Fitnessen is uitgegroeid tot de populairste sport voor wie wil beginnen bewegen. Het aanbod is dan ook enorm: van thuis voor de buis met Jane Fonda & Co, over groepslessen tot starten met een personal coach. Hoe vind je de aanpak die bij je past?

Luchtvervuiling houdt ons uit onze slaap

Luchtvervuiling houdt ons uit onze slaap

Langdurige blootstelling aan luchtvervuiling verstoort onze slaap. We blijken er langer door wakker te liggen in bed, waardoor onze slaap minder efficiënt wordt.

Krachttraining is hot (en dat is helemaal terecht)

Krachttraining is hot (en dat is helemaal terecht)

Ongelooflijk waar krachttraining allemaal goed voor is! Het beschermt je hart en zorgt voor stevige botten. Ook krijgen je vetverbranding én je libido een boost.