Weight Watchers herziet puntensysteem

07/12/15 om 12:36 - Bijgewerkt om 12:36

De Amerikaanse organisatie Weight Watchters bekend van zijn puntensysteem om gewicht te verliezen, gooit zijn aanpak over een andere boeg. Het oude punten tellen blijft overeind maar de waarden worden anders berekend. Gezond eten, bewegen en je wel in je vel voelen krijgen een veel grotere rol.

Weight Watchers herziet puntensysteem

Afvallen is meer dan alleen focussen op wat je eet. Het gaat ook om je levensstijl, je goed in je vel voelen en voldoende bewegen. "Ook die aspecten zijn sleutelfactoren voor wie wil afslanken en zijn gewicht langdurig onder controle wil houden. Tegelijk zijn er ook een aantal opvattingen over voeding zelf gewijzigd zoals het inzicht dat lang niet alle vetten gelijk zijn. Al die innovaties hebben we nu omgezet in een nieuw en integraal programma dat mensen op weg moet helpen om de strijd met de weegschaal te beslechten", vertelt Gary Foster, het brein achter de aanpak van Weight Watchers.

Wat verandert er ?

Voeding:

Nu De intussen 50 jaar oude methode van afvallen is gebaseerd op een puntensysteem waarbij aan elk voedingsmiddel een bepaalde waarde wordt toegekend. Wie de methode volgt krijgt - naargelang zijn profiel- wekelijks een bepaald puntenbudget. Eet je niet meer dan de toegelaten punten, dan val je af.

Nieuw Het puntensysteem blijft maar wordt grondig herzien. Voortaan is er sprake van smartpoints ('slimme' punten ) in plaats van propoints. In de praktijk zullen voedingsmiddelen die veel verzadigd vet en/of suiker bevatten een veel hogere score krijgen, terwijl voedingsmiddelen met proteïnen een lagere waarde gaan krijgen. Ook gezonde voeding- zelfs als die meer calorieën bevat- krijgt minder punten. Groenten en fruit krijgen 0 punten omdat ze veel vezels en vitaminen bevatten. Voor wie het programma al een poos volgt wordt het flink aanpassen. In de praktijk zullen een pak voedingsproducten een ander- meestal hoger- cijfer krijgen.

Niet alle calorieën zijn gelijk, bijv.:

  • 3 stukjes gebakken spek of 85 gram gebakken steak zijn goed voor 156 kcal. Toch moet je voor het spek voortaan 5 punten rekenen en voor de steak slechts 3.
  • 1 glas versgeperst fruitsap met 1 volkoren boterham bevatten net als een kom havermout 178 kcal. Het eerste is goed voor 8 punten, het tweede, gezondere, alternatief, slechts 5.

Beweging:

NuLopen, wandelen, fietsen... werd gepromoot omdat je hiermee extra voedselpunten kon verdienen en jezelf belonen met voeding. Dat was een fout signaal zegt de organisatie nu.

Nieuw Elke vorm van lichaamsbeweging telt en helpt om je beter in je vel te voelen. Bewegen om te bewegen dus. Want het bevordert je energieniveau en helpt om op lange termijn je gewichtsverlies te bestendigen. Maar van bewegen alleen val je niet af. Er komt een speciale site met tips en instructievideo's om je op weg te zetten en te houden.

Goed in je vel

NieuwHet hoofd wil ook wat. Afvallen is zeker ook een mentale kwestie en wie zich over het algemeen gelukkig en tevreden voelt maakt veel vlotter gezonde keuzes. Dat gevoelsaspect ontbrak tot nu toe en willen ze aanmoedigen door een virtuele community waarbij mensen uit verschillende landen hun ervaringen met elkaar kunnen delen.

Onze partners