Wandelen: fit in de buitenlucht

20/08/15 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Wandelen is een ontspannende bezigheid, door de frisse buitenlucht en het gematigde bewegen. Bovendien verhoog je door te wandelen de snelheid van je stofwisseling, en neemt je spierweefsel toe.

Wandelen: fit in de buitenlucht

Denk eraan dat je beter rustig kan opbouwen. Onmiddellijk de dodentocht lopen, is in ieder geval geen aanrader. Je lichaam heeft tijd nodig om aan inspanning te wennen. Als je elke keer iets verder of iets langer loopt, zal je lichaam het niet merken.

Blessures

Wandelen lijkt wel een rustige sport, maar je moet toch opletten voor blessure. Spierpijn is de meest voorkomende klacht na een fikse wandeling. Als je spieren overbelast zijn, hoopt het melkzuur zich op in het spierweefsel. Daardoor kan de spier verstijven en pijnlijk aanvoelen. Dat gebeurt voornamelijk bij spieren die je niet of nauwelijks gebruikt. Als je na je wandeling goed stretcht, zal je al veel leed voorkomen.

Kramp is ook een veelgehoorde klacht. Als je kramp hebt, kan je best je tenen naar je toe trekken. Dan gaat de kramp vanzelf over.

Ten slotte hebben wandelaars vaak te kampen met blaren, door de wrijving van je voeten in je sokken en schoenen. Blaren kan je doorprikken of afplakken. Er bestaan ook speciale blaarpleisters, die je preventief kan aanbrengen.

Uitrusting

Goede wandelschoenen zijn een must als je wil gaan wandelen. Neem ook een blarensetje mee, zodat je niet halverwege je tocht moet stoppen. Voorts neem je best ook een kaart van de omgeving mee, regenkleding, een kompas voor als je de weg kwijt bent, en ook wat eten en drinken.

In de zomer of in een zuiders land kan je best ook een zonnecrème, een zonnebril en een petje of ander hoofddeksel meenemen. Een middel tegen de muggen is bovendien altijd een goed idee.

Plan je route

Een goede route is belangrijk. Ga niet onvoorbereid wandelen, want dan weet je nooit waar je uitkomt. Routes kan je opvragen bij toeristische instanties, boekhandels, wandelsites, en zo meer.

Een topografische kaart geeft alle wegen en paden aan. Het is ook handig om te zien in welk landschap je loopt, en of er nog water op je pad komt.

Wandel- en groepsvakanties

Voor de echte liefhebbers zijn er wandelvakanties. Je kan bijvoorbeeld van de ene stad naar de andere wandelen, en telkens in een ander hotel logeren. Daar heb je wel een flinke conditie en een degelijk uithoudingsvermogen voor nodig, dus zorg ervoor dat je goed voorbereid bent. Voor beginnende wandelaars is zo'n wandelvakantie zeker niet aan te raden.

Onze partners