Waarom je fysiek best actief blijft na de menopauze

25/07/14 om 16:51 - Bijgewerkt om 16:51

Vouwen die na de menopauze regelmatig sporten of voldoende bewegen, behouden niet alleen meer spierkracht maar ook hun mentale scherpte. Activiteiten die voor een verhoogde hartslag zorgen, scoren het best.

Dat zegt de Australische onderzoekster Debra Anderson (Queensland University), die ruim 21 studies naar fysieke activiteiten bij vrouwen van 65 plus onder de loep nam. Het ging daarbij zowel om pittige oefenprogramma's als om vrouwen die rustigere yoga-klassen volgden of aan spierkrachttraining deden.

De conclusie die uit al die studies naar voor kwam, was dat fysieke activiteit gelinkt werd met minder mentale achteruitgang en dus met een gezonder brein. Ook vrouwen die pas op latere leeftijd fysiek in actie schoten, kenden dit gezondheidsvoordeel.

De onderzoeken toonden ook stuk voor stuk aan dat vrouwen die voldoende bleven bewegen, beter in conditie bleven en minder fysiek achteruit gingen dan wie inactief was.

Welke beweging?

"Matig tot intensief bewegen blijkt een positiever gezondheidseffect te hebben dan wie licht oefent", zegt Anderson aan persagentschap Reuters Health. Momenteel geven de richtlijnen aan dat 50 plussers best vijfmaal per week minstens 30 minuten bewegen. "Artsen zouden gezonde vrouwen van 50 plus best stimuleren tot meer intensief sporten. Onze resultaten suggereren dat deze vrouwen best 30 tot 45 minuten matig tot intensief bewegen, en dit minstens vijfmaal per week. Belangrijk daarbij is dat de activiteit gepaard met een verhoogde hartslag en dat er ook effectief gezweet wordt.

Dat zweten (ten gevolge van fysieke actie) een positieve impact heeft op de hersenen, was al bekend. Dat effect geldt voor iedereen maar zeker voor vrouwen in de postmenopauze, die het met lagere hormonale niveaus moeten doen, is dit een extra opsteker voor de bescherming van de hersencellen", aldus Anderson.

Onze partners