Bramen, gezonde vruchten uit het bos

Bramen, gezonde vruchten uit het bos

Augustus en september zijn dé maanden voor bramen. Eerst zijn ze nog wat friszuur, maar als de zon zijn werk gedaan heeft, worden ze heerlijk zoet. De kleine bolletjes zitten vol gezond sap.

Waarom het water je in de mond loopt

Waarom het water je in de mond loopt

Speeksel is een van de meest onderschatte lichaamsvloeistoffen. We krijgen er dagelijks één tot anderhalve liter van in de mond, maar het is veel meer dan een bevochtiger.

Zo gezond zijn okkernoten

Zo gezond zijn okkernoten

Het mogen dan wel caloriebommetjes zijn, geregeld een handvol okkernoten heeft zeker een positieve impact op de gezondheid.

Hoe herken je een magnesiumtekort en wat kan je eraan doen?

Hoe herken je een magnesiumtekort en wat kan je eraan doen?

Het mineraal magnesium is zo belangrijk voor je lichaam, dat bij een tekort een groot aantal lichamelijke klachten kan ontstaan. Eet je niet altijd gezond, dan krijg je al snel te weinig magnesium binnen. Hoe weet je of je een tekort hebt?

Drinken bij grote hitte

Drinken bij grote hitte

Heerlijk de zomer, de warmte en de zon. Maar wordt het echt heel warm, zoals het nu in een aantal zuiderse landen het geval is, dan is het belangrijk om het hoofd - en lichaam - koel te houden.

8 tips om je vakantie niet te laten vergallen door een voedselvergiftiging

8 tips om je vakantie niet te laten vergallen door een voedselvergiftiging

In een warm land is het risico op een voedselinfectie groter dan thuis. Tijdens je vakantie een paar dagen spurtjes trekken naar het kleinste kamertje omdat je iets verkeerds gegeten hebt, is natuurlijk geen pretje. Met deze zeven tips eet je een stuk veiliger.

Veggie eten en sporten, een geschikte combinatie?

Veggie eten en sporten, een geschikte combinatie?

Al vele duizenden jaren eet de mens vlees. Dat voedingspatroon heeft ons mee gemaakt tot wie we vandaag zijn. Mogen we dierlijke eiwitten dan zomaar van ons menu schrappen? Ook als we intensief sporten? Blijkbaar wel.

Stress op het werk doet je thuis ongezond eten

Stress op het werk doet je thuis ongezond eten

Stress op het werk breng je mee naar huis, ook naar de tafel thuis. Door de stress ga je 's avonds minder gezond eten. Maar een goede nachtrust biedt soelaas.

Rauw is gezond, bereiden is beter

Rauw is gezond, bereiden is beter

Je hoort het wel vaker: door je voedsel te koken, vernietig je bepaalde voedingsstoffen. Maar dat is wat kort door de bocht, want door je eten te garen, neem je andere nutriënten op. Koken speelt dan ook een belangrijke rol in de evolutie van de mens.

Pretoxen: met kleine ingrepen je leven een gezonder pad opsturen

Pretoxen: met kleine ingrepen je leven een gezonder pad opsturen

Als de temperaturen stijgen, gaat het altijd crescendo met de tips om je lichaam zomerklaar te maken. Lees: om in ijltempo af te vallen, waarna je meestal nadien dubbel zoveel aankomt. Een heel ander concept is dat van het pretoxen, overgewaaid vanuit de VS, en dat een veel duurzamer doel beoogt.

Waarom een pint na het sporten geen goed idee is

Waarom een pint na het sporten geen goed idee is

Het lijkt voor sommigen bijna een ritueel: een biertje na het wielrennen, hardlopen of voetballen. Of twee. Of drie. De ultieme beloning voor je inspanning, maar draagt het werkelijk bij aan een goed herstel van je lichaam? Helaas... alcohol drinken na het sporten heeft wat nadelen.

Slimme combinaties op je bord

Slimme combinaties op je bord

Een maaltijd bestaat bijna altijd uit meer dan één ingrediënt. Dat is belangrijk, want sommige combinaties van voedingsmiddelen bevorderen de opname van bepaalde nutriënten, terwijl andere die net afremmen.

Wat je moeten weten over cholesterol

Wat je moeten weten over cholesterol

Cholesterol? Dat is toch iets dat slecht is voor het hart? Wel... het is iets genuanceerder. Een spoedcursus over alles wat we moeten weten over dit interessante stofje in ons lichaam.

Is melk nu wel of niet goed voor elk?

Is melk nu wel of niet goed voor elk?

Kon je tien jaar geleden alleen kiezen uit volle, halfvolle of magere koemelk, nu zijn er aardig wat meer melksoorten op de markt, zoals geiten-, rijst-, amandel-, soja- of havermelk. We zetten de voor- en nadelen op een rijtje.

De ene plantaardige olie is de andere niet

De ene plantaardige olie is de andere niet

Plantaardige olie is vaak een gezond alternatief voor boter. Hoe goed zijn deze elf bekende oliën en hoe je kun je ze het beste gebruiken?

9 valkuilen als je wil afvallen

9 valkuilen als je wil afvallen

Afvallen en diëten volgen: zeker de helft van de afvallers behaalt niet het gestelde doel. Dat komt door het verkeerde dieet of door veel te snel afvallen. Wie wil slagen, moet een aantal valkuilen vermijden.

Boost je groenteverbruik

Boost je groenteverbruik

De Vlaming overschat zijn groenteverbuik en haalt gemiddeld slechts de helft van de aanbevolen hoeveelheid van 300 g per dag. Daarom lanceert VLAM een groentecampagne met een groentetest om je groenteverbruik te meten, waarna je tips krijgt om meer groenten in je maaltijden en snackmomenten op te nemen. En vanzelfsprekend ontbreken ook de recepten niet om je op ideeën te brengen.

Leuvense onderzoekers ontdekken hoe stevia de bloedsuikerspiegel onder controle houdt

Leuvense onderzoekers ontdekken hoe stevia de bloedsuikerspiegel onder controle houdt

Waarom smaakt stevia zo extreem zoet? En hoe houdt de zoetstof onze bloedsuikerspiegel onder controle? Onderzoekers van de KU Leuven hebben ontdekt dat stevia een eiwit stimuleert dat essentieel is voor onze smaakperceptie en voor het afgeven van insuline na de maaltijd. Deze resultaten bieden perspectieven voor nieuwe behandelingen van diabetes.