Stress op het werk doet je thuis ongezond eten

Stress op het werk doet je thuis ongezond eten

Stress op het werk breng je mee naar huis, ook naar de tafel thuis. Door de stress ga je 's avonds minder gezond eten. Maar een goede nachtrust biedt soelaas.

Rauw is gezond, bereiden is beter

Rauw is gezond, bereiden is beter

Je hoort het wel vaker: door je voedsel te koken, vernietig je bepaalde voedingsstoffen. Maar dat is wat kort door de bocht, want door je eten te garen, neem je andere nutriënten op. Koken speelt dan ook een belangrijke rol in de evolutie van de mens.

Pretoxen: met kleine ingrepen je leven een gezonder pad opsturen

Pretoxen: met kleine ingrepen je leven een gezonder pad opsturen

Als de temperaturen stijgen, gaat het altijd crescendo met de tips om je lichaam zomerklaar te maken. Lees: om in ijltempo af te vallen, waarna je meestal nadien dubbel zoveel aankomt. Een heel ander concept is dat van het pretoxen, overgewaaid vanuit de VS, en dat een veel duurzamer doel beoogt.

Waarom een pint na het sporten geen goed idee is

Waarom een pint na het sporten geen goed idee is

Het lijkt voor sommigen bijna een ritueel: een biertje na het wielrennen, hardlopen of voetballen. Of twee. Of drie. De ultieme beloning voor je inspanning, maar draagt het werkelijk bij aan een goed herstel van je lichaam? Helaas... alcohol drinken na het sporten heeft wat nadelen.

Slimme combinaties op je bord

Slimme combinaties op je bord

Een maaltijd bestaat bijna altijd uit meer dan één ingrediënt. Dat is belangrijk, want sommige combinaties van voedingsmiddelen bevorderen de opname van bepaalde nutriënten, terwijl andere die net afremmen.

Wat je moeten weten over cholesterol

Wat je moeten weten over cholesterol

Cholesterol? Dat is toch iets dat slecht is voor het hart? Wel... het is iets genuanceerder. Een spoedcursus over alles wat we moeten weten over dit interessante stofje in ons lichaam.

Is melk nu wel of niet goed voor elk?

Is melk nu wel of niet goed voor elk?

Kon je tien jaar geleden alleen kiezen uit volle, halfvolle of magere koemelk, nu zijn er aardig wat meer melksoorten op de markt, zoals geiten-, rijst-, amandel-, soja- of havermelk. We zetten de voor- en nadelen op een rijtje.

De ene plantaardige olie is de andere niet

De ene plantaardige olie is de andere niet

Plantaardige olie is vaak een gezond alternatief voor boter. Hoe goed zijn deze elf bekende oliën en hoe je kun je ze het beste gebruiken?

9 valkuilen als je wil afvallen

9 valkuilen als je wil afvallen

Afvallen en diëten volgen: zeker de helft van de afvallers behaalt niet het gestelde doel. Dat komt door het verkeerde dieet of door veel te snel afvallen. Wie wil slagen, moet een aantal valkuilen vermijden.

Boost je groenteverbruik

Boost je groenteverbruik

De Vlaming overschat zijn groenteverbuik en haalt gemiddeld slechts de helft van de aanbevolen hoeveelheid van 300 g per dag. Daarom lanceert VLAM een groentecampagne met een groentetest om je groenteverbruik te meten, waarna je tips krijgt om meer groenten in je maaltijden en snackmomenten op te nemen. En vanzelfsprekend ontbreken ook de recepten niet om je op ideeën te brengen.

Leuvense onderzoekers ontdekken hoe stevia de bloedsuikerspiegel onder controle houdt

Leuvense onderzoekers ontdekken hoe stevia de bloedsuikerspiegel onder controle houdt

Waarom smaakt stevia zo extreem zoet? En hoe houdt de zoetstof onze bloedsuikerspiegel onder controle? Onderzoekers van de KU Leuven hebben ontdekt dat stevia een eiwit stimuleert dat essentieel is voor onze smaakperceptie en voor het afgeven van insuline na de maaltijd. Deze resultaten bieden perspectieven voor nieuwe behandelingen van diabetes.

Nieuw Brits onderzoek: "Drie stuks fruit per dag is te weinig"

Nieuw Brits onderzoek: "Drie stuks fruit per dag is te weinig"

Om zo lang mogelijk gezond te blijven, bevelen Britse onderzoekers veel meer dan drie stuks fruit per dag aan. Mensen die ongeveer tien porties fruit en groente per dag eten, hebben volgens hen de minste kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten of kanker.

Sinaasappels eten of persen?

Sinaasappels eten of persen?

Denk je aan vitamine C, dan denk je aan een vers glaasje sinaasappelsap. Of is het slimmer om de hele vrucht te eten? Hoe zit dat? En waarom zijn sinaasappels zo gezond?

De 10 gezondste wintergroenten

De 10 gezondste wintergroenten

Trek in kool, knollen en co? Misschien moet je naar sommige van deze groenten even zoeken, al zijn ze tegenwoordig toch vrij courant verkrijgbaar. En het is zeker de moeite waard, want ze zijn niet alleen lekker maar bovendien supergezond.

8 no-nonsense-tips om het lijnen vol te houden

8 no-nonsense-tips om het lijnen vol te houden

Hoe vaak is het al gebeurd? Je nam jezelf voor om vanaf 1 januari af te vallen - nu echt! - maar een jaar later zat je nog op hetzelfde gewicht, of méér... Deze acht no-nonsense-tips helpen je naar een slanker lijf. Echt!

Hoe overleef je de nieuwjaarsrecepties?

Hoe overleef je de nieuwjaarsrecepties?

Op het nieuwe jaar moet natuurlijk worden geklonken. Hebben we de uitgebreide kerst- en eindejaarsdiners achter de rug, dan doen we het nog eens dunnetjes over op de vele nieuwjaarsrecepties. Zo begin je het nieuwe jaar bewust.