Tips & tricks voor een gezonde rug

27/10/13 om 11:11 - Bijgewerkt om 11:11

Vier mensen op vijf hebben regelmatig te kampen met rugpijn. Daarom brachten we een aantal tips samen om dit euvel te voorkomen en te verzachten.

1. Blijven bewegen

  • Bewegen is een belangrijke voorwaarde om rugklachten te voorkomen. Rust roest. Bewegingen en activiteiten die u niet meer uitvoert, zal u na verloop van tijd ook niet meer kunnen. Met rugpijn mag u in quasi alle gevallen gewoon blijven bewegen, binnen uw eigen pijngrens.

2. Rust roest, maar overdaad schaadt

  • Kies daarom een gezonde sport of bewegingsvorm. Maar doe het binnen uw eigen mogelijkheden. Grijp niet naar pijnstillers om iets te kunnen presteren wat u zonder die pijnstiller niet had kunnen doen.

3. Werk aan uw houding

  • Wissel regelmatig van houding, minstens om het half uur.
  • Til rugvriendelijk: buig door uw knieën met een rechte rug, hou de last dichtbij uw lichaam.
  • Zit niet doorgezakt maar rechtop.
  • Spendeer geen uren aan een stuk achter de computer maar wissel af met wat meer actievere hobby's.

4. Maak uw werk- en leefomgeving rugvriendelijk

  • Zorg dat uw bureau en stoel op de goede hoogte staan, met de bovenkant van het scherm op ooghoogte, zodat u met een rechte rug voor uw computer kunt werken.
  • Gebruik bij het poetsen een borstel met een steel die aangepast is aan uw lichaamslengte. Pak een kleine steel als u zelf klein van gestalte bent en vice versa.
  • Bij het autorijden kan een ergonomisch kussen dat uw lage rug in de juiste curve houdt, eventueel helpen.
  • Investeer in een degelijke, aangepaste matras, beddenbodem en hoofdkussen. Extra hard, wat vroeger het motto was, hoeft niet meer. Kies wel een matras en beddenbodem die voldoende steun bieden zodat uw rug niet doorzakt. Als u en uw partner erg verschillen qua gewicht, kiest u best twee aparte matrassen.

Onze partners