Sport: 5 goede redenen om te wandelen

24/10/16 om 13:28 - Bijgewerkt om 13:37

Geen sport is meer toegankelijk dan wandelen. Het ontspant, geeft energie en je kan het zowel alleen als in groep doen. En dan hebben we het nog niet over de vele andere troeven van deze sport die intussen wetenschappelijk bewezen zijn.

Sport: 5 goede redenen om te wandelen

© Getty Images/iStockphoto

1. Het is beter voor je botten

Stappen prikkelt de botvorming en versterkt op die manier de botdensiteit. Frequente wandelaars lopen 40% minder kans op heupfracturen door osteoporose. Fietsen of zwemmen bijvoorbeeld hebben niet dat effect.

2. Het is veilig en gemakkelijk

Van alle bewegingsvormen is wandelen veruit het gemakkelijkst en het veiligst. De kans op vallen, blessures, evenwichtsproblemen of ongevallen is veel lager dan bij snellere activiteiten of contactsporten. Bij wandelsport staat ontspanning voorop, hier is geen sprake van competitiedruk. Verschillende niveaus kunnen samen de hort op, al is het soms wat afspraken maken over het tempo.

3. Het geeft een boost aan je sociale leven

Een wekelijkse groepsafspraak om te gaan wandelen motiveert niet alleen, het bevordert ook je sociale leven. "In plaats van af te spreken om samen iets te drinken of te eten, kan je met vrienden ook samen gaan stappen om bij te praten. Naast elkaar lopen levert trouwens veel diepgaandere gesprekken op dan wanneer je tegenover elkaar zit. Tijdens het wandelen is er geen direct oogcontact en stiltes worden beter verdragen, waardoor het makkelijker lukt om bepaalde dingen over je lippen te krijgen. Net zoals wanneer je naast elkaar aan de afwas staat."

4. Het beschermt je brein

Tal van nieuwe onderzoeken hebben zich over de link tussen hersenactiviteit en wandelen gebogen. Een Amerikaanse studie bij mensen tussen 60 en 80 jaar ontdekte dat frequente wandelaars betere hersenverbindingen hebben waardoor hun geheugen en concentratievermogen op een hoger peil staat dan bij niet stappers. Ook een Nederlands onderzoek van Body@work naar de effecten van een wandelprogramma kwam tot de conclusie dat wandelaars beter scoren op snelle informatieverwerking. Een Amerikaanse psycholoog stelde zelfs vast dat vaker de benenwagen nemen die hersendelen doet vergroten die betrokken zijn bij het geheugen. Op korte termijn zou dit dementiesymptomen kunnen vertragen. Wordt beslist nog vervolgd.

5. Het is een aanvulling op psychotherapie

Het wandelprogramma Elke stap telt, dat de K.U. Leuven voor Okra Sport ontwikkelde om zoveel mogelijk 55-plussers aan het stappen te krijgen, bracht ook aan het licht dat nieuwbakken stappers veel minder angstgevoelens hadden dan een controlegroep. Eerder was al bekend dat een verkwikkende wandeling heilzaam is bij fenomenen zoals burn-out en depressie. "Wandelen helpt om de gedachten te verzetten en geeft weer een gevoel van competentie en zelfvertrouwen. In die zin is het vaak een interessante aanvulling op psychotherapie." Ook bij rookstop helpt het om je te wapenen tegen de nicotinedrang.

Lees meer over:

Onze partners