Slaaptips tijdens de menopauze

26/01/14 om 08:04 - Bijgewerkt om 08:04

Slaapstoornissen tijdens de menopauze komen frequent voor. De veranderde hormonale balans, maakt zowel in -als doorslapen voor veel vrouwen lastig. Het aanpassen van het voedingspatroon kan helpen, maar dat volstaat niet voor iedereen.

"In die gevallen kunnen een aantal natuurlijke hulpmiddelen soelaas bieden", legt menopauzeconsulente Leen Steyaert uit. "Zoek zelf uit welk middel best bij uw behoeften aansluit en wissel deze natuurlijke slaapmiddelen regelmatig af."

Valeriaan heeft een sterk kalmerende werking. Maar bij sommigen werkt dit net omgekeerd. Er treedt ook gewenning op, waardoor hogere doses nodig zijn voor hetzelfde effect. Beperk het gebruik best tot 2 weken.

Passiebloem helpt vooral bij vrouwen die slapeloos zijn door zenuwachtigheid, onrust, hoofdpijn. Het heeft een stress- en angstwerend effect.

Haver bevindt zich onder meer in muesli, haverkoeken en meergranenbrood en heeft een positieve invloed op de slaap en de stemming.

Escholtzia californica is een matig tot sterk slaapmiddel dat als thee of in druppelvorm wordt gebruikt. Neem een half uur voor bedtijd een 30-tal druppels. Er zijn samengestelde preparaten te koop van escholtzia, passiebloem, haver en oranjebloesem.

Onze partners