Personen met handicap kunnen voortaan ook via ziekenfonds tegemoetkoming aanvragen

14/10/13 om 16:45 - Bijgewerkt om 16:45

Vanaf woensdag 16 oktober kunnen ziekenfondsen ook rechtstreeks voor een persoon met een handicap een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming, parkeerkaart of andere maatregel. Tot nu moesten de mutualiteiten hiervoor steeds via de gemeenten gaan.

Vandaag waren personen met een handicap aangewezen op de gemeente, OCMW of sociaal huis om een aanvraag in te dienen. Omdat het ziekenfonds vaak als vertrouwenspersoon optrad, deden heel wat mensen met een handicap hun aanvraag nu reeds via het ziekenfonds, dat dan zelf naar de lokale overheid moest stappen om de aanvraag in naam van hun cliënt in te dienen.

Voortaan krijgen de ziekenfondsen zelf toegang tot Communit-e, de online toepassing waarmee men aanvragen kan registreren bij de Directie-generaal (DG) Personen met een handicap van FOD Sociale Zaken. Volgens de bevoegde staatssecretaris Philippe Courard kunnen tot 600.000 mensen hierdoor rekenen op een betere dienstverlening. Met de maatregel wil Courard een stap zetten in de richting van een "uniek loket" waarbij de persoon met een handicap niet meer bij verschillende instanties moet aankloppen om maatregelen aan te vragen.

De maatschappelijke assistenten van de ziekenfondsen geven vandaag reeds heel wat advies en begeleiding aan personen met een handicap. Daarvoor konden ze reeds het dossier van de betrokkene bij het DG Personen met een handicap raadplegen. Vanaf woensdag kunnen ze dus ook zelf een dossier aanmaken in naam van hun cliënt.

De ziekenfondsen zijn niet verplicht om in het systeem mee te stappen, maar de twee grote fondsen hebben zich geëngageerd om aanvragen online in te dienen. De gemeenten blijven verplicht om de aanvragen
te registreren.

Onze partners