Onderzoekers ontdekken hoe alzheimer zich verspreidt in de hersenen

09/11/16 om 09:52 - Bijgewerkt om 09:51

Neurodegeneratieve ziekten zoals alzheimer worden ernstiger naarmate schadelijke eiwitten zich in de hersenen verspreiden. Daarbij blijken synapsen - de plaatsen waar hersencellen elkaar raken om elektrische signalen door te geven - een doorslaggevende rol te spelen. Tot dat besluit kwamen onderzeoekers van hetVIB en de KULeuven.

Onderzoekers ontdekken hoe alzheimer zich verspreidt in de hersenen

© Getty Images/iStockphoto

Prof. Patrik Verstreken die het onderzoek leidde (VIB-KU Leuven): "De verspreiding van neurodegeneratieve ziekten zoals alzheimer kan je vergelijken met een druppel inkt die in een glas water valt. Naarmate de ziekte vordert, worden steeds meer hersengebieden aangetast door de schadelijke eiwitten. We wisten al dat die eiwitten de bestaande hersenvertakkingen volgen, maar het was nog niet duidelijk hoe de verspreiding zelf precies in zijn werk gaat."

Genetische risicofactoren

De onderzoekers hebben nu bewezen dat synapsen een cruciale rol spelen bij de verspreiding. Ze tonen aan hoe schadelijke eiwitten van de ene hersencel naar de andere bewegen, met de synaps (de plaats waar hersencellen elkaar raken om elektrische signalen door te geven) als doorgeefluik.

Prof. Patrik Verstreken: "We hebben ook aangetoond dat familiale geschiedenis dit proces kan beïnvloeden. Er zijn gekende genetische afwijkingen die de kans op alzheimer verhogen. Een van die afwijkingen, genaamd 'BIN1', heeft een directe impact op de transmissie van schadelijke eiwitten door de synapsen. BIN1 zorgt voor een vlottere transmissie, maar werkt zo dus een snellere verspreiding van de ziekte in de hand."

Volgende stappen

Deze ontdekking opent nieuwe perspectieven voor de behandeling van neurodegeneratieve ziekten. Door te begrijpen hoe schadelijke eiwitten zich in de hersenen verspreiden, zouden onderzoekers ook behandelingen kunnen ontwikkelen om dit proces te blokkeren.

Dr. Dieder Moechars (Scientific Director at Janssen Research & Development): "Ons werk tot dusver is gebaseerd op in vitro-experimenten, dus zijn proeven op levende organismen nu de volgende stap. Nu we het verspreidingsmechanisme kennen, is het dus zaak om slimme manieren te zoeken om het te verhinderen." (LB)