Nog teveel onbegrip voor migraine

19/05/16 om 13:09 - Bijgewerkt om 13:09

Op 23 mei start in de Belgische apotheken de 'Week van de Migraine' die de negatieve sfeer rond migraine wil doorprikken. 6 op 10 migrainelijders vindt de ziekte gênant, 1 op 3 stuit op onbegrip op het werk.

Nog teveel onbegrip voor migraine

© iStock

Een recente bevraging van het marktonderzoeksbureau GfK toont aan dat 6 op 10 Belgische migrainelijders (57%) de aandoening gênant vindt. De helft van de patiënten stopt bij een migraineaanval, die ettelijke uren tot dagen kan aanhouden, alle activiteiten en zondert zich af. Toch doet 1 op 4 de aandoening af als niet ernstig.

De nieuwe campagne wil het negatieve aura dat rond migraine hangt doorprikken door migrainelijders en hun omgeving op een laagdrempelige manier te informeren over de symptomen en de uitlokkende factoren. Omdat apothekers voor migrainelijders vaak een eerste aanspreekpunt zijn, kunnen zij een sleutelrol spelen in het verschaffen van laagdrempelige informatie en advies. Daarom loopt van maandag 23 tot en met zaterdag 28 mei de 'Week van de Migraine' in de Belgische apotheken.

Migraine, een aandoening die lang kan blijven sluimeren

Gedurende de twaalf maanden voor de bevraging had 17 procent van de Belgen last van migraine. Ongeveer 1 op 5 migrainelijders heeft wekelijks minstens één aanval. "Dat is veel. Bovendien laat 45% van de patiënten zijn migraine niet vaststellen door een arts of specialist, waardoor de ziekte lang kan blijven sluimeren zonder precieze diagnose", stelt Prof. Dr. Jan Versijpt, neuroloog aan het UZ Brussel.

Niet toevallig staat migraine al 23 jaar lang op de zesde plaats in de top 10 van ziektes die het meest impact hebben op het leven van patiënten, voor o.a. diabetes, schizofrenie en angststoornissen.

Omdat er zo'n groot gebrek is aan kennis over de symptomen en uitlokkende factoren van migraine onder zowel patiënten, apothekers als het grote publiek, weet 1 op 4 migrainelijders niet dat hij of zij aan de ziekte lijdt. Dat gebrek aan kennis leidt tot onbegrip. Zo vindt 30% van de migrainelijders dat er onbegrip is op het werk en verbergt één op drie zelfs een aanval voor zijn collega's (33%).

Isolde Lasoen drumt en zingt met migraine

Isolde Lasooen, drumster en zangeres bij DAAN en bij Isolde et les Bens, weet maar al te goed welke impact migraine kan hebben op haar alledaags functioneren. "Naast de helse pijn zijn gevoeligheid voor licht, geluid en geuren voor mij de voornaamste symptomen van migraine, alsook misselijkheid en algehele zwakte. Soms moet ik gaan drummen terwijl ik een migraineaanval heb. Dan ga ik zo laat mogelijk naar het festival of de soundcheck. Dan is het echt wel afzien, maar mijn lijf draait dan op overlevingsmechanisme en ik krijg dan even een adrenalinestoot. Maar daarna krijg je het wel dubbel zo dik in je gezicht gesmeten."

Week van de Migraine

De organisatoren van de 'Week van de Migraine' stellen gratis een informatiebrochure, een migrainetest en een migrainedagboek ter beschikking in de Belgische apotheken.

Via de migrainetest kan de apotheker helpen om een eerste indicatie te geven over de aard van de hoofdpijn. Uit recent onderzoek blijkt dat 51% van de migrainepatiënten graag zo'n migrainetest zou doorlopen.

In het migrainedagboek kan de patiënt bijvoorbeeld gedurende één maand de pijnintensiteit en frequentie van zijn aanvallen bijhouden. "Daardoor krijgen patiënten een correcter ziektebeeld", aldus Alain Chaspierre van de Algemene Farmaceutische Bond (APB). "Door je migraineaanvallen in kaart te brengen, kan je de voor jou relevante uitlokkende factoren identificeren en leren vermijden". Die zijn heel divers: 44% van de migrainepatiënten geeft emotie aan als voornaamste uitlokkende factor, 35% vermoeidheid, 25% hormonale redenen, 23% een gebrek aan slaap en 11% bepaalde voeding.

De symptomen die migrainepatiënten het vaakst met hun aandoening associëren zijn overgevoeligheid voor licht (84%) en geluid (73%), vermoeidheid (71%), pijn aan één kan van het hoofd (62%), misselijkheid of overgeven (59%). (LB)

Onze partners