Met een hometrainer loopt alles op wieltjes

27/12/12 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Sporten is niet evident wanneer het buiten koud en glad is. Gelukkig kunt u nog met een hometrainer aan de slag. U hoeft heus geen flandrien te zijn om stevig door te trappen!

Sommige atleten mogen de hometrainer uitsluitend ter aanvulling van hun training gebruiken, hij biedt voor elk van ons perspectieven. "In de eerste plaats omdat er nagenoeg geen contra-indicaties zijn", verduidelijkt de Brusselse kinesist Fabian Dandois.

Trapsgewijs gezond

Fietsen op een hometrainer heeft een drievoudige positieve impact op onze gezondheid. "Eerst en vooral beschermt het de gewrichten omdat het kraakbeen door de beweging gesmeerd wordt. En aangezien er nooit schokken optreden, zijn gewrichtsletsels nagenoeg uitgesloten. Oefenen op de hometrainer is dus ideaal ter vervanging van joggen. En voor mensen met fragiele knieën is de hometrainer - in tegenstelling tot wat velen denken- een uitstekend middel om de gewrichten te beschermen!"

Tweede troef van de hometrainer: het toestel versterkt de spieren, vooral dan de quadriceps (dijspier) die de gewrichten ondersteunt. Tot slot is er een positieve invloed op de cardiovasculaire gezondheid. "Bij mensen die geregeld op de hometrainer rijden, wordt het hart sterker, daalt het gehalte aan slechte cholesterol in het bloed en stijgt de goede cholesterol. Het gevaar op hart- en vaatziekten neemt fors af. Bovendien is lichaamsbeweging perfect om stress en depressie tegen te gaan."

Gewicht verliezen lukt alleen als de trainingssessies gepaard gaan met een wijziging van het eetpatroon. "Op een fiets verbruik je relatief weinig calorieën. Je verliest vooral vocht."

Het calorieverbruik dat door de toestellen wordt aangegeven, is niet nauwkeurig: zorgvuldig gaan berekenen hoeveel gram u met elke pedaalslag gaat afvallen, heeft dus geen zin...

Het geheim heet regelmaat

In een ideaal scenario fietst u elke dag maar net iets minder, kan ook: "Drie keer per week is hoe dan ook een minimum om echt een cardiovasculaire invloed uit te oefenen. Je kunt het best beginnen met sessies van een kwartiertje en geleidelijk opbouwen tot 20 en daarna tot 30 minuten", vindt Fabian Dandois

De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert vijfmaal per week 30 minuten matig-intensief te bewegen. "En qua intensiteit komt het eropaan de gulden middenweg te vinden tussen te weinig en te veel weerstand."

Iedereen moet een beetje uitzoeken waar zijn ideale tempo ligt. Een kinesist, cardioloog of arts kan advies geven. "Uiteraard wacht je na een maaltijd een drietal uur, om een bruuske daling van de bloedsuikerspiegel te vermijden. Daarom is ook fietsen op de nuchtere maag geen goed idee."

Het juiste toestel

Het aanbod is overweldigend. Een eenvoudige hometrainer hebt u al voor 100 euro, het meest geavanceerde model kost vele honderden euro's. Zo'n peperdure hometrainer is echter uitgerust met tal van functies die je in het kader van een gewone training niet nodig hebt. "Het is daarentegen wél belangrijk te kiezen voor een stevig en vooral stabiel toestel, waarvan je de weerstand makkelijk en nauwkeurig kunt regelen", benadrukt Fabian Dandois. Een tip? Kijk eens op veilingsites: daar staan geregeld recente en nauwelijks gebruikte toestellen tegen een schappelijke prijs.

Onze partners