Meditatie verlicht angst en depressie

14/01/14 om 11:30 - Bijgewerkt om 11:30

Dagelijks een half uur tijd maken voor een meditatie helpt om depressieve gevoelens en angststoornissen te bestrijden. Onderzoek van de Amerikaanse John Hopkins University kwam tot die bevindingen.

"Veel mensen mediteren, maar weinigen gebruiken dat als medische therapie", stelt Dr. Madhav Goyal, de hoofdauteur van het onderzoek dat verschenen is de Journal of the American Medical Association (JAMA).

Antidepressiva

"Ons onderzoek toont aan dat meditatie net zo effectief is voor het verminderen van spanningsklachten of depressieve symptomen als antidepressiva. Toch is voorzichtigheid aangewezen, want meditatie werkt niet even goed bij ernstige klachten."

De vorsers bekeken 47 klinische studies waar in totaal 3.515 mensen aan deelnamen. De onderzoeksgroep bestond uit mensen met verschillende aandoeningen waaronder slapeloosheid en fibromyalgie. Er werden geen schadelijke neveneffecten vastgesteld van meditatie.

Bloeddruk

Eerder bleek al uit onderzoek dat meditatie een beschermend effect had op hartaanvallen en beroertes. Volgens experts ligt dat aan het feit dat meditatie de bloeddruk verlaagt en de bloedvaten openhoudt.

Hippietijd

Meditatie begin aan zijn opmars zo'n 50 jaar geleden, in volle hippietijd. Onder meer The Beatles waren grote fan van de transcendentale meditatie. Die kenmerkt zich onder meer door het herhalen van een mantra die innerlijke rust moet brengen. 'Uitvinder' yogi Maharishi Mahesh claimde zelfs dat er 1000 jaar lang wereldvrede zou zijn, indien 1 procent van de wereldbevolking dagelijks een half uur zou mediteren.

Onze partners