Maxikwaliteit voor een miniprijsje?

09/01/08 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

De grote merken slaan de handen in elkaar voor een grootscheepse reclamecampagne waarin de kwaliteit van de merkproducten in de verf wordt gezet. Maar is duurdere altijd beter?

Inhoud:

Volgens een studie van de Belgische Federatie van de Distributieondernemingen (FEDIS) wordt de Belg minder trouw aan de grote merken. De vraag waarom het ene pakje boter of de ene pot choco zoveel duurder hoeft te zijn dan de andere, is dus actueel.

Conform aan deze tendens is een studie van de verbruikersorganisaties van september jongstleden. Daarin noemt 70% van de ondervraagden de prijs als belangrijkste criterium om iets aan te kopen. Ver daarna komen kenmerken als versheid (11%), kwaliteit (8%), informatie op de verpakking (5%) en veiligheid (2%). Vertrouwen in het merk scoort amper 1%.

Drie niveaus

Wanneer u boodschapen doet in een warenhuis, hebt u tegenwoordig de keuze tussen drie prijsklassen.

  • De laagste prijzen: deze gelden voor basisproducten van standaardkwaliteit. Daaronder vallen de witte producten zoals 1 van Carrefour of 365 van Delhaize.
  • De huismerken van de grote warenhuisketens. Dit zijn enerzijds de producten die de naam van het warenhuis dragen, maar ook merken die exclusief aan een bepaalde distributeur toebehoren, zoals Souvernirs du terroir bij Carrefour of Patrimoine gourmand van Cora.
  • De grote merken: Coca-cola, Nestlé, Danone,...

Terug naar begin

Veel parameters

Wat bepaalt de kwaliteit van een product? Dat is zonder twijfel een combinatie van subjectieve (smaak, gewoonte, vertrouwen...) en meer objectieve criteria zoals de gebruikte ingrediënten, de oorsprong (batterij- of biokip), de verpakking en beschikbare informatie, de gebruiksvriendelijkheid en veiligheid (afwezigheid van contaminanten en ongewenste substanties),... Bij de uiteindelijke keuze in de winkel of het warenhuis gaan objectieve en subjectieve criteria altijd hand in hand.

Terug naar begin

Enkele voorbeelden

Ingrediënten

  • Hoe meer fruit een confituur bevat (40%, 60%,...), hoe hoger de kwaliteit. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid nootjes in een chocopasta met hazelnoten: vermits de noten het duurste ingrediënt zijn, zal de prijs van het product variëren volgens de hoeveelheid ervan.
  • Sommige boters zijn gemaakt van melk waarvan de herkomst gegarandeerd is. U weet wat u koopt en betaalt er de prijs voor. Andere merken zijn gefabriceerd met melk aangekocht op de Europese markt, in functie van de beschikbare stocks en aan de laagste prijs. In dit geval is de prijs gegarandeerd, niet de herkomst.

Verpakking

Ook de verpakking beïnvloedt de prijs van het product: het draagt meer of minder informatie, het design is meer of minder aantrekkelijk, fijner of minder verfijnd afgewerkt, de verpakking is steviger of dunner, meer of minder gebruiksvriendelijk.

"De verpakking kost veel", legt directeur Marc Vandercammen van het OIVO, het Onderzoeks- en Informtiecentrum van de Verbruikersorganisaties, uit. "Ze kan tot 80% van de prijs uitmaken!"

Volumes

De hoeveelheid die de distributeur aankoopt beïnvloedt de prijs. Hoe groter de hoeveelheid, hoe lager de vaste kosten en dus ook de prijs.

Reclame

Reclame maken is een dure aangelegenheid en die extra kosten worden vanzelfsprekend vertaald in een hogere verkoopprijs. Voor producten met de laagste prijzen wordt weinig of geen reclame gemaakt.

Terug naar begin

Waar is de logica?

"Over het algemeen zijn de voedingsmiddelen vandaag van een betere kwaliteit dan voorheen", weet Jean van de Put, directeur kwaliteit en veiligheid bij Delhaize. "Niet alleen op het vlak van de ingrediënten, maar ook wat de toevoegingen betreft is er een positieve evolutie. Vroeger werd bijvoorbeeld vaak water en zout toegevoegd aan de fijne vleeswaren, nu is dit veel minder het geval."

Maar betekent dit ook dat we per definitie kwaliteit in huis halen als we kiezen voor een merkproduct? "Meestal is dat zo, maar het is misschien niet altijd het geval", antwoordt Marc Vandercammen voorzichtig. En omgekeerd, vindt men ook kwaliteit in de laagsteprijsproducten? "Daar vind je vanalles. Goedkope producten garanderen een lage prijs maar niet meer dan dat. Uiteraard is de kans dat het goedkoopste product de allerhoogste kwaliteit biedt, relatief klein. Maar er zit geen logica in. Wel is het zo dat elk product, wat het ook is en hoe veel of hoe weinig het ook kost, dezelfde regels van de voedselveiligheid moet respecteren en dat is ook belangrijk!"

Om de kwaliteit van een product in te schatten en ze met andere producten te vergelijken, zijn we als consumenten aangewezen op onze ervaring en op de informatie op de verpakking. Vooral de belangrijkste ingrediënten die de kwaliteit van het product in kwestie bepalen, zijn daarbij belangrijk: de hoeveelheid fruit voor een confituur, de hoeveelheid chocolade voor een koekje,...

Terug naar begin

Vetcalorieën zijn minder duur

Wat de invloed op onze gezondheid betreft, is de kwaliteit van de producten gelukkig een stuk makkelijker te beoordelen. Op dit vlak betekent kwaliteit namelijk: minder vetstoffen, minder zout, minder suiker. "We stellen vast dat een calorie onder de vorm van vet minder duur kost dan een 'gezonde' calorie", legt endocrinoloog en nu-tritionist professor Jean-Paul Thissen uit. "Met andere woorden: dezelfde hoeveelheid calorieën kopen, zal minder duur zijn onder de vorm van vet vlees (met een hoge caloriewaarde) dan in de vorm van fruit en groenten (met een hoge voedingswaarde maar een lagere caloriewaarde). Ideaal voor de gezondheid is een voeding met een hoge voedingswaarde (dus rijk aan groente en fruit) en arm aan vetten."

Terug naar begin

Investeren in gezondheid

Zwaarlijvigheid treft vooral de lagere socio-economische klassen, dat is geen geheim. Bovenop het feit dat ze over een lagere koopkracht beschikken, zijn ze vaak ook minder geïnformeerd over het verband tussen voeding en gezondheid. "We weten bovendien dat diabetes van het type 2, de niet-insuline-afhankelijke variant, verband houdt met de voeding en zwaarlijvigheid", onderstreept prof. Thissen. "Een gezonde voeding kiezen is belangrijk want op de lange duur betekent het kiezen voor levenskwaliteit. Het is investeren in gezondheid!"

Terug naar begin

Onze partners