Je cholesterol naar beneden halen zonder medicatie

31/05/15 om 11:08 - Bijgewerkt om 11:08

Niet iedereen met een verhoogde cholesterolwaarde moet meteen aan de pillen. Eerst en vooral kan je zelf een aantal maatregelen nemen om je cholesterol te beperken.

Je cholesterol naar beneden halen zonder medicatie

De juiste voeding

Slechts 15 tot 20% van de cholesterol neem je op via je voeding. Het overgrote deel van de cholesterol wordt door je lever zelf aangemaakt. Op die cholesterolproductie heb je geen vat. Via voedingsaanpassingen kan je dus een cholesteroldaling van maximum 15% tot 20% realiseren. Dat volstaat voor wie een licht verhoogde LDL-waarde heeft.
Hoe? Schakel over op een hartvriendelijk menu. Let op: hartvriendelijk is geen synoniem voor een louter caloriearm dieet. Cholesterolarm eten doe je niet om kilo?s kwijt te raken maar om je cholesterol- en vetniveau naar beneden te halen.
Enkele tips
1. Ga voor goede vetten (plantaardige, onverzadigde vetzuren) zoals olijfolie, sojaolie, zonnebloemolie, lijnzaadolie.
2. Beperk cholesterolbommen zoals orgaanvlees, eieren (maximum twee per week), bepaalde schelpen schaaldieren.
3. Eet meer vezels: peulvruchten, volkorenproducten, aardappelen, groenten, havermout...
4. Opteer voor mager vlees (kip, kalfsvlees, kalkoen, mager varkensvlees...).
5. Zet twee keer per week verse vis op het menu: één keer vette vis en één keer magere vis.
6. Eet meer sojaproducten: die zijn cholesterolarm en volkomen plantaardig.

Regelmatig bewegen

Sportactiviteiten hebben een gunstige impact op je LDL-cholesterol. Je goede HDL-cholesterol zal hierdoor ook wat toenemen. Ga voor sporten die je fitheid verhogen. Dat betekent minstens een half uur stevig doorstappen, joggen, zwemmen, dansen, fietsen... per dag. Sporten heeft een belangrijke ontstekingsremmende werking. Je traint op die manier de genezingsen herstelmechanismen van je lichaam. Wat natuurlijk ook heilzaam is voor hart en vaten.

Stoppen met roken

De blootstelling aan rook heeft tal van schadelijke effecten, ook op de bloedvatwand, waar de kans op klontervorming sterk toeneemt. Roken geeft ook aanleiding tot het ontstaan van een zeer gevaarlijke vorm van cholesterol 'de geoxideerde LDL ' die het proces van slagaderverkalking versnelt.

Buikvet beperken

Mensen met overgewicht zien meestal hun gunstige HDL-cholesterol afnemen en de bloedvetten toenemen. Dat verstoort het goede evenwicht tussen HDL en LDL. Maar vooral de aanwezigheid van teveel buikvet verhoogt de kans op diabetes en hart- en vaatziekten. Recent is wetenschappelijk vastgesteld dat dit buikvet geen passieve speklaag is maar een actief 'orgaan' dat allerlei ontstekingsprocessen aanwakkert.


Onze partners