In 5 stappen klaar voor de lente!

22/03/15 om 07:59 - Bijgewerkt om 07:59

Het is lente! Voordat we met volle teugen gaan genieten van de eerste zonnige uren op het terras is een kleine voorbereiding misschien nodig. Maak je klaar voor de lente in vijf stappen.

In 5 stappen klaar voor de lente!

1. Scrubben

Wisselende temperaturen en een droge lucht hebben hun tol geëist. Hoog tijd om de huid eens extra te verwennen. Door te scrubben verwijder je dode huidcellen en stimuleer je de bloedsomloop. Met een stralende schone huid als resultaat. Bovendien worden verzorgingsproducten bij regelmatig scrubben beter opgenomen door de huid.

Bij scrubben denk je misschien als eerste aan je gezicht, maar ook de huid van je lichaam kun je scrubben. Eén keer per week scrubben is voldoende. Door dit 's avonds te doen, geef je de huid tijd om tijdens je nachtrust te herstellen.

2. Smeren

Een ontspannen masker of een rijke vochtinbrengende crème zijn een tweede noodzakelijke stap. Zowel voor het gezicht als lichaam zijn maskers verkrijgbaar. Smeer je ook dagelijks in met bodylotion of olie, liefst na het douchen op een nog vochtige huid. Op die manier wordt het nog beter opgenomen in de huid. Met een mooi glanzend resultaat.

3. Ontharen

Hoewel de rokjes en korte broeken nog even op zich laten wachten, is het de hoogste tijd om overbeharing te lijf te gaan. Hiervoor zijn verschillende ontharingsmethodes beschikbaar, zowel voor de man als vrouw.
Scheren
De snelste en makkelijkste manier om van je overtollige haren af te komen, is scheren. Na het scheren voelt de huid glad aan, maar dit effect is vaak snel voorbij. Het scheermesje haalt de haren alleen weg vanaf de huidoppervlakte, dus niet de wortels. Zodra de haren weer aan de oppervlakte verschijnen, lijken ze stugger en harder.
Scheren kan met een douchegel, maar het is beter om een speciale scheercrème of scheerolie te gebruiken. Deze producten zijn beter voor je mesje. Naast het ouderwetse scheermesje zijn er ook elektrische scheerapparaten voor vrouwen. Nog handiger, want daarmee kun je op ieder gewenst moment ontharen, zonder dat je water nodig hebt.

Ontharingscrème
Een ontharingscrème is een andere snelle manier om te ontharen. Je smeert de crème op de huid en laat deze intrekken. Op de verpakking van de crème staat hoelang de crème maximaal mag blijven zitten. Het is belangrijk dat je je aan deze tijd houdt! Een te lange behandeling kan een geïrriteerde huid opleveren.
Na de verstreken tijd, spoel je de crème en haartjes met koud water af. Je kunt de crème het beste van tevoren testen op een klein stukje huid, om er zeker van te zijn dat zich geen allergische reacties voordoen.

Epileren
De haartjes van de wenkbrauwen worden doorgaans geëpileerd. Ook andere lichaamsdelen komen voor epileren in aanmerking. De haartjes worden met haarzakje en al verwijderd. Hierdoor blijven ze langer weg dan wanneer je ze afscheert.
Sommige haartjes groeien op den duur zelfs helemaal niet meer. Om de pijn te verzachten, zijn er speciale epileerapparaten met een ijsopzetstukje. Dit opzetstukje verdooft de huid als het ware, voor de haren verwijderd worden.

Harsen
Wil je langere tijd van de ongewenste haartjes af, dan is harsen een goede oplossing. Harsen is een snelle en doeltreffende methode die geschikt is voor benen, bikinilijn, oksels, bovenlip, kin, rug en wenkbrauwen.
De warme hars breng je op de stukken huid aan die je wilt behandelen. Vervolgens leg je hier een reepje speciale stof op, dat bij de hars wordt meegeleverd. Dat trek je met een precieze, resolute beweging van de huid af.
Harsen is niet geheel pijnloos, maar het resultaat is de pijn waard. Je hoeft gedurende vier tot zes weken niet meer om te kijken naar de haren. Bovendien komen de haartjes met regelmatig harsen steeds minder terug.

Body Sugaring
Body Sugaring heeft heel veel weg van harsen, maar dan met suikerpasta. Dit is een 100 procent natuurlijk product, zonder chemische bestanddelen. Hierdoor voorkom je huidirritatie.
Body Sugaring kan al veel eerder worden toegepast dan harsen. Bij haren van 1,6 mm is het al mogelijk om te ontharen. De haren worden in z'n geheel verwijderd. Hierdoor behoren ingegroeide haren tot het verleden en voelt de huid glad en zijdezacht aan.

Bleken

Een totaal andere oplossing is het bleken van haren. Dit is bijvoorbeeld mogelijk bij haartjes op de bovenlip of armen. De haren worden opgelicht, maar verdwijnen niet.
Een voordeel is dat haren minder zichtbaar zijn en de ontharingsmethoden achterwege kunnen blijven. Een nadeel is dat niet iedere huid de bleking goed verdraagt; er kan irritatie optreden.

4. Handen en voeten

Ook voor onze handen en voeten is de winter funest. Droge nagelriemen, rimpelige handen en eeltige voeten, geven niet echt een lentegevoel.

Handen bevatten nauwelijks talgklieren en omdat je je handen met enige regelmaat wast, verliezen ze veel vocht en vet. Twee keer per dag de handen insmeren is dan ook absoluut geen overbodige luxe.

Een extra oppepper voor je handen: smeer ze voor het slapen gaan dik in met een hydraterende handcrème, trek katoenen handschoentjes aan en laat de crème de hele nacht zijn werk doen.

5. Voorkom voorjaarsvermoeidheid

Ga op tijd naar bed en zorg voor voldoende regelmaat. Op die manier kan je lichaam zich het beste herstellen. Door lekker naar buiten te gaan en meer te bewegen, ga je je fitter voelen.

Als je buiten bent vang je meer zonlicht op, wat bevorderlijk is voor hoeveelheid vitamine D in je lichaam. Vitamine D is van belang bij de aanmaak van hormonen, die weer invloed hebben op je stemming. Ook vitamines spelen een belangrijke rol bij vermoeidheid. Een gezonde voeding levert zowel vitamine B als vitamine D.

Door de eerste lentedagen lijkt de zomer ineens ook al een stuk dichterbij. Met meer bewegen en gezond eten pak je twee vliegen in een klap. Je voorkomt voorjaarsvermoeidheid en maakt je lichaam alvast klaar voor de zomer. Voor je het weet is het weer tijd voor bikini's en zwembroeken!

Onze partners