Gezond zweten in de infraroodsauna

01/03/11 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Steeds meer sauna's en thermen hebben naast de gewone Finse sauna ook een infraroodcabine. De warme infraroodstralen verlichten spier- en gewrichtspijnen en stimuleren de bloedcirculatie.

De rode lamp was vroeger in vrijwel ieder gezin aanwezig. Had je weer eens last van verkrampte schouders of een stijve nek, dan deed een kwartiertje voor dit apparaat wonderen. De infraroodcabine of infraroodsauna is eigenlijk een sterk verbeterde versie van deze oude, vertrouwde lamp. Hij is alleen een stuk groter, comfortabeler en effectiever.

Totaalaanpak

Waar die oude rode lamp op een lokale manier iets aan je pijnlijke spieren en gewrichten deed, biedt de infraroodcabine een totaalaanpak: je hele lichaam wordt opgewarmd door de infraroodstralen. Dit gebeurt bij een normale luchtvochtigheid en een temperatuur van zo'n veertig tot zestig graden Celsius. Dat maakt het verblijf een stuk aangenamer dan in een 'gewone' sauna.

Een ander belangrijk verschil met de traditionele Finse sauna is dat je niet door de hete lucht wordt opgewarmd, maar direct door de infraroodstralen. Daardoor werkt hij zelfs met de deur op een kier en is een lange opwarmtijd niet nodig. Dat laatste scheelt uiteraard ook behoorlijk in het energieverbruik.

Gunstige effecten


De werking van een infraroodcabine is vergelijkbaar met die van een sauna. Je warme lichaam zweet afvalstoffen uit en je bloedcirculatie wordt gestimuleerd. Een betere doorbloeding is bijvoorbeeld goed voor je huid en het herstel bij ontstekingen.

De weldadige warmte verlicht bovendien de pijn van stijve gewrichten of spieren. En zelfs als je daar geen last van hebt, kun je baat hebben bij een half uurtje in deze warmte. Je lichaam moet extra hard werken om niet te warm te worden, dus ook je hart wordt gestimuleerd.

Iemand met een gemiddelde conditie verbrandt daardoor in één sessie zo'n 300 kcal. Dat is evenveel als je verbruikt tijdens een klein uurtje wandelen. Ben je gewend aan de warmte en in goede conditie, dan kun je tijdens één bezoekje aan de infraroodsauna zelfs 600 tot 800 kcal kwijtraken.

Tips


Ben je van plan een bezoekje te brengen aan een infraroodcabine? Dan zijn hier enkele nuttige tips:

  • Bouw het langzaam op; blijf de eerste keer niet langer dan twintig tot dertig minuten in de cabine.
  • Houd je vochtniveau op peil; drink zowel voor- als achteraf voldoende water.
  • Neem een douche of bad vooraf; dan transpireer je meer tijdens de sessie.
  • Blijf zitten; als je gaat liggen, mist ongeveer de helft van de warmtestralen zijn doel.
  • Koel rustig af; sluit de sessie af met een lauwwarme douche.

Onze partners