Extra noten en olijfolie reduceren risico op hartziekten

23/03/14 om 08:57 - Bijgewerkt om 08:57

Dat een mediterraan dieet gunstig is voor hart- en bloedvaten was al bekend. Maar is het ook zinvol om dit gezonde menu aan te vullen met extra noten en/of olijfolie? Een Spaans onderzoek bij ruim 7400 deelnemers testte de impact van deze voedingssupplementen uit en kwam tot frappante resultaten.

De deelnemers aan het onderzoek werden door lottrekking verdeeld in drie groepen. De ene groep kreeg extra olijfolie (1 liter per week) als toevoeging aan het dagelijkse dieet, de tweede groep een dagelijkse portie noten (een mix van walnoten, hazelnoten en amandelnoten) en de derde of controlegroep zette zijn normale eetgewoonten (in dit geval een mediterraan dieet) verder.

De proefpersonen die aan het onderzoek deelnamen, waren hoog risico patiënten. Het waren mensen die nog geen cardiovasculaire ziekte hadden maar bij wie wel een aantal risicofactoren aanwezig waren zoals een verhoogde bloeddruk, cholesterolstoornissen, roken, familiaal voorkomen van hartziekten e.a. Alle proefpersonen waren tussen 55 en 80 jaar oud. De deelnemers moesten zich niet houden aan andere adviezen. Zo waren ze vrij om te kiezen of ze aan lichaamsbeweging deden of hun totale calorie-opname wilden beperken.

30% minder risico

Na een periode van bijna 5 jaar werd de studie stopgezet met opmerkelijke resultaten. "Zowel de groep van de olijfoliegebruikers als in de groep van de notengebruikers bleek het risico op hart- en vaatziekten en op mortaliteit met maar liefst 30 % gedaald", meldt cardioloog dr. Luc Missault, die hierover bericht in het Tijdschrift van de Belgische Cardiologische Liga. Er werd in het onderzoek gekeken naar hartinfarcten, beroertes en overlijdens door hart- en vaataandoeningen.

Critici merkten wel op dat hierbij alleen proefpersonen werden getest die allemaal al een gezond mediterraan basisdieet volgden. Zij menen dat de resultaten mogelijk nog opvallender zouden zijn, indien vergeleken werd met proefpersonen die meer een Westers dieet (met meer vlees) aanhouden.

Onze partners