Emotionele intelligentie bevordert de gezondheid

Gezond eten, meer bewegen en harmonieuze relaties. Daarvan weten we al een tijdje dat ze een heilzaam effect hebben op onze gezondheid. Voortaan mag ook emotionele competentie aan dat lijstje worden toegevoegd.

Een grootschalig onderzoek van de CM, KULeuven en UCL heeft immers aangetoond dat mensen met een hoge emotionele intelligentie minder naar de dokter moeten, minder geneesmiddelen slikken en ook minder lang in het ziekenhuis worden opgenomen. En deze emotionele vaardigheden kan je op elk moment in je leven verder ontwikkelen.

Gevoelens hebben we allemaal. Zowel positieve als negatieve. We verschillen wel van elkaar in de manier waarop we met deze emoties omgaan, ze herkennen, ze uiten, ze begrijpen. Dat gegeven heet de emotionele competentie. “Mensen met sterke emotionele competenties zullen hun gevoelens beter kunnen identificeren, en ze op een rustige manier uiten op het juiste moment. Ze laten zich niet overspoelen door hun emoties maar weten hun gevoelens te gebruiken om te ontdekken wat er aan de hand is”, verduidelijkt onderzoekster Sigrid Vancorenland. “Concreet: ik kom thuis van mijn werk en wil beginnen koken. Mijn partner maakt een opmerking over hoe ik dat doe. Ik word meteen ontzettend boos. De opmerking was de aanleiding daartoe maar is het ook de oorzaak van mijn boze gevoelens? Mogelijk ligt een diepere oorzaak aan de basis. Misschien wijst mijn reactie erop dat ik doodop ben of dat ik me niet gewaardeerd voel op mijn werk. Iemand die zijn eigen emoties goed begrijpt kan het verschil zien tussen de aanleiding en de echte oorzaak.”

11.000 deelnemers

Wetenschappers vermoeden al een poos dat er ook een link bestaat tussen emotionele competentie en gezondheid. Om dat verband aan te tonen, werden nu zo’n 11.000 mensen bevraagd. Het is wereldwijd de eerste maal dat deze link op zo’n grote schaal werd onderzocht. Via een vragenlijst bepaalden de onderzoekers de emotionele competentie van de deelnemers. Deze scores werden gekoppeld aan de databanken van de CM over het gebruik van de gezondheidszorg. Op die manier kon objectief nagegaan worden of de emotionele intelligentie een impact had op de medische consumptie.

Medicatiegebruik

De resultaten toonden duidelijk aan dat hoe hoger iemand scoort qua emotionele competentie (EC), hoe beter het gesteld is met zijn gebruik van de gezondheidszorg. Iemand met een hoge score, gaat jaarlijks gemiddeld een keer minder op doktersconsult en ligt een halve dag minder lang in het ziekenhuis. Een 50 plusser met een hoge emotionele intelligentie zal zo’n 180 dagdosissen geneesmiddelen minder slikken dan wie een lagere EC score heeft. Het effect staat los van sociale achtergrond of opleidingsniveau. Bovendien vermindert een sterke emotionele competentie het effect van andere gezondheidsrisico’s zoals een hoge BMI en weinig fysieke activiteit.

Leeftijd

Emotionele competentie blijkt samen met de leeftijd zelfs de voornaamste factor te zijn die invloed heeft op het gebruik van de gezondheidszorg. “Op onze leeftijd hebben we natuurlijk geen impact, op onze emotionele competentie wel”, zegt Marc Justaert van de CM. Het ziekenfonds wil de resultaten koppelen aan acties en initiatieven om mensen te helpen hun emotionele vaardigheden aan te scherpen. “Dat kan via onze projecten zoals Plus je Geluk, gespreksgroepen rond stressbeheersing, cursussen rond omgaan met emoties, weerbaarheidstraining enz. Het ontwikkelen van emotionele competentie moet uitgroeien tot een volwaardig onderdeel van de preventieve gezondheidszorg, naast het promoten van gezonde voeding en beweging.”

Emotioneel vaardiger in 4 stappen:

1.Luister naar je gevoelens: wat zeggen ze mij? Neem de tijd om stil te staan bij wat er gebeurt. Ben ik boos omdat het al een poos niet goed loopt op mijn werk? Moet ik van werk veranderen of met mijn werkgever gaan spreken over de huidige situatie?

2.Anders denken: onze gedachten bepalen onze gevoelens. Het is niet de gebeurtenis op zich die ons overstuur maakt maar wat wij denken over de situatie. Dat verklaart waarom eenzelfde situatie bij twee mensen verschillende emoties kan teweegbrengen. Tracht objectief naar de situatie te kijken en vervolgens te zien welke emotie dat bij je oproept.

Leg de focus op positieve dingen in plaats van altijd de negatieve kant te benadrukken.

3.Uit je emoties op een opbouwende manier

  • beschrijf de situatie zonder een oordeel
  • verwoord je gevoelens hierbij
  • maak duidelijk wat jij belangrijk vindt
  • stel een oplossing voor

4.Pak problemen aan

Vermijd vermijden: problemen gaan niet vanzelf weg. Probeer wat kan, zo snel mogelijk op te lossen. Aanvaard de problemen die niet oplosbaar zijn. Aanvaard je gevoelens en praat erover met een vertrouweling. Kijk na of je je doelen kan bijstellen.

Partner Content