Een gezonde vliegreis

25/07/15 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Gymnastiek boven de wolken is belangrijk! Niet alleen om je spieren soepel te houden, maar vooral om je bloedcirculatie tijdens het lange stilzitten te bevorderen.

Een gezonde vliegreis

Doe elke oefening minstens tien keer.

Voeten: Zet je hielen op de vloer en trek je tenen zo ver mogelijk omhoog. Beweeg je tenen daarna weer naar de vloer. Herhaal tien keer. Trek daarna je hielen omhoog en houd je tenen op de vloer. Beweeg je hielen daarna naar de vloer.

Enkels: Til je voeten ongeveer tien centimeter van de vloer en beweeg ze in een cirkel. De rechtervoet beweeg je met de klok mee en weer terug, de linkervoet tegen de klok heen en weer terug.

Knieën: Til je been iets omhoog en duw dan je been met je hand naar beneden, terwijl je tegelijkertijd je been tegen je hand probeert te duwen. Wissel daarna van been.

Schouders: Beweeg je schouders naar voren, naar achteren en omhoog. Doe elke oefening tien keer. Strek daarna je linkerarm recht naar voren en pak met je rechterhand je linkerelleboog vast en druk vervolgens je gestrekte linkerarm langzaam naar je rechterschouder. Doe hetzelfde met je rechterarm.

Armen: Leg je ellebogen op de leuningen en breng afwisselend je rechter- en linkerhand naar je borst.

Onderrug: Kantel je stuitje naar onderen in de stoel en buig tegelijkertijd je rug iets naar voren. Span je onderrug en je bekkenspieren twee seconden en kantel dan terug.

Nek: Ontspan je schouders en laat je hoofd langzaam naar je rechterschouder zakken. Buig daarna je hoofd rustig terug en beweeg langzaam naar je linkerschouder.

Probeer te slapen

- Als je snel incheckt, kun je misschien een plaats bemachtigen met meer beenruimte. Dat slaapt altijd lekkerder.
- Kijk hoe je je stoel voor het slapen gaan het beste in kunt stellen.
- Als je oordopjes gebruikt, val je wellicht eerder in slaap.
- Met een slaapmasker heb je geen hinder van licht. De slaap zal dan snel komen.
- Zorg ervoor dat je geen koude voeten hebt. Neem een extra paar sokken mee.
- Doe losse kleding aan. Een strakke broek of bh hindert je misschien als je wil slapen.
- Neem je eigen kussen mee.

Algemene tips

- Doe je benen niet over elkaar. Je hebt dan meer kans op trombose en je benen raken eerder vermoeid.
- Eet lichte maaltijden aan boord.
- Smeer je huid in met een vochtinbrengende crème.
- Drink voldoende en liefst zo min mogelijk alcohol en koffie. Water is een beter alternatief.
- Doe je contactlenzen uit en draag je bril. Contactlenzen drogen je ogen uit op een vlucht.
- Blijf geen uren op je stoel zitten, sta eens recht of loop eens door het gangpad.
- Doe zeker enkele strekoefeningen als je uit het vliegtuig komt om de bloedcirculatie weer op gang te brengen.

Voorkom verveling

Van verveling word je lamlendig, wapen je hier dus tegen. Natuurlijk kun je aan boord naar films kijken of naar muziek luisteren, maar er zijn ook alternatieven.

- Neem leuke reisspelletjes mee die je alleen of met z'n tweeën kunt spelen. Ook speelkaarten zijn leuk.
- Lees tijdschriften, bij voorkeur magazines met veel tekst en weinig illustraties.
- Wat dacht je van een boek? Vooral humoristische boeken en detectives zijn aangenaam om te lezen in een vliegtuig.
- Puzzelen behoort ook tot de mogelijkheden. Je hebt volop keus uit kruiswoordraadsels, sudoko's, doorlopers etcetera.
- Maak een praatje met andere mensen.

Kwaaltjes

Heeft u last van luchtziekte of hindert de luchtdrukverandering in het vliegtuig u bij het opstijgen en landen. Eenvoudige tips om ook die aan te pakken.
- Dit helpt tegen luchtziekte: Vraag een plaats in het midden van het vliegtuig. Hou je hoofd stil tegen de hoofdsteun. Drink geen alcohol, lees niet en hou je ogen dicht. Alternatief: slik een pilletje tegen luchtziekte.
- Dit helpt tegen luchtdrukveranderingen bij het stijgen en dalen: Om je oren te wapenen tegen de druk blijf je best een tijdje na elkaar slikken. Je kan ook een kauwgum nemen. Helpt dit niet, knijp je neus en mond dicht en adem hard uit. Alternatief is een neusspray die je bij de apotheek kan kopen.
- Last van spataders? Draag als het kan speciale elastische kousen. Een aspirientje slikken helpt ook. Aspirine verdunt het bloed en voorkomt de vorming van bloedklonters. Wel even overleggen met je arts of je aspirines mag slikken.

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info