Constipatie voorkomen

06/09/15 om 07:46 - Bijgewerkt om 07:46

Volgens recent onderzoek hebben senioren vijfmaal meer risico op constipatie dan jongeren. Constipatie is dan ook de meest voorkomende spijsverteringsklacht bij hen. Nochtans zijn enkele hygiënisch-diëtische maatregelen vaak genoeg om het probleem op te lossen.

Constipatie voorkomen

Wanneer men ouder wordt, ondergaat het lichaam hormonale veranderingen die de weefsels beïnvloeden: de spierweefsels verminderen, zeker deze die zich in de bekkenbodem bevinden, waardoor ontlasting moeilijker wordt. Naast lichaamsveranderingen zijn medicijnen (morfine, ontstekingsremmers, diuretica...), bepaalde ziektes (diabetes, beroertes...), fysieke inactiviteit, onevenwichtige voeding en een gebrek aan hydratatie de grootste risicofactoren voor constipatie.

Constipatie opsporen

Het ontbreken van ontlasting gedurende meer dan drie opeenvolgende dagen of een moeilijke stoelgang kan wijzen op chronische of occasionele constipatie. Of het nu occasioneel of chronisch is, constipatie kan leiden tot ernstige complicaties en moet dus serieus genomen worden. De meeste mensen geven echter geen aandacht aan deze signalen, negeren ze of nemen onmiddellijk medicatie. Terwijl kiezen voor zachte en natuurlijke oplossingen het eerste is wat ze zouden moeten doen om constipatie te voorkomen en behandelen.

Goede dagelijkse gewoonten

Vezels à volonté

Heel vaak wordt constipatie gelinkt aan slechte voedingsgewoonten. Verminderde eetlust kan één van de oorzaken zijn. Een andere factor die tot constipatie kan leiden is een verminderde inname van vezels omwille van slechte tolerantie (opgeblazen gevoel). Regelmatig groenten en fruit eten, is in dat geval een goede gewoonte om mee te beginnen of opnieuw op te nemen! Vermijd ook voedingsmiddelen die de transit vertragen: vette maaltijden, rijst, pasta, pepmiddelen (alcohol, koffie...).

Bewegen

Het is bewezen dat inactiviteit, en zeker bedlegerigheid, de beweeglijkheid van de darm vermindert. Een dagelijkse wandeling, wanneer mogelijk, wordt dan ook aangeraden. Er bestaan vele sporten, niet overdreven intens, die zeer geschikt zijn voor ouderen, zoals zwemmen of aangepaste gymnastiek. Verhoogde fysieke activiteit is niet alleen goed voor de transit, maar ook tegen de veroudering, hart- en vaatziektes, overgewicht en voor het coördinatie- en tonusgevoel. Ten slotte slaapt men ook beter door te sporten.

Magnesiumrijk water drinken

In combinatie met vezels stimuleren vloeistoffen de stoelgang. Kies daarbij voor water dat rijk is aan magnesium. Hépar is een natuurlijk mineraalwater met één van de hoogste concentraties aan magnesium (119mg/l) en heeft ook zijn doeltreffendheid tegen functionele constipatie bewezen*.

Indien de constipatie blijft, ondanks het nemen van hygiënisch-diëtische maatregelen, is het belangrijk het taboe te doorbreken en een arts te consulteren. Een arts zal dan een juiste behandeling voorschrijven zonder risico op ernstigere complicaties. Zelfmedicatie wordt afgeraden.

*Dupont C, Campagne A, Constant F, Efficacy and safety of magnesium sulfate-rich water for patients with functional constipation, Clinical Gastroenterology and Hepatology (2014)

Onze partners