Coach uw hart!

16/09/10 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Van 20 tot 26 september organiseert de Belgische Cardiologische Liga voor de 31ste maal de Week van het Hart. Bij die gelegenheid wordt een nieuw onlineplatform gelanceerd: ikcoachmijnhart.be.

Cardio- en cerebrovasculaire ziekten blijven de voornaamste doodsoorzaak in ons land. De lijst met cardiovasculaire risicofactoren is lang en sommige van hen zijn niet beïnvloedbaar: erfelijkheid, leeftijd, mannelijk geslacht of menopauze. Maar gelukkig staan daar een aantal risicofactoren tegenover die we wel kunnen bijsturen om aldus het risico voor hart en bloedvaten te verminderen. De bekendste en gevaarlijkste zijn roken, hoge bloeddruk, te hoge cholesterol, te weinig lichaamsbeweging, overgewicht en diabetes.

Deze wijzigbare risicofactoren vinden hun oorsprong in een verkeerde levenswijze. Gewoonten veranderen is echter een zware opgave omdat het botst met tradities en gewoonten die vaak tot de kindertijd teruggaan. Het vergt bijgevolg heel wat doorzettingsvermogen. Daarom wil de Liga iedereen helpen die zijn risico op hart- en vaatziekten wil verminderen door alvast 3 goede gewoonten in zijn leven in te bouwen: voldoende bewegen, hartvriendelijk eten en stoppen met roken.

Evenwichtig eten voor het hart

Voeding is één van de belangrijkste factoren voor de gezondheid, daar is iedereen het wel over eens. Evenals over het feit dat onze eetgewoonten bij de preventie van hart- en vaataandoeningen een grote rol spelen. Teveel cholesterol in het bloed, hoge bloeddruk, zwaarlijvigheid... zijn risicofactoren waaraan we via onze voeding iets kunnen doen. Voorbeeld : minder zout eten doet de bloeddruk dalen en minder vet en beter vet eten is goed voor het cholesterolgehalte.

Stoppen met roken

Men weet dat stoppen met roken volstaat om het risico aanzienlijk en op een duurzame wijze te verminderen. Een jaar na de laatste sigaret is het gevaar voor een beroerte al teruggebracht tot dat van een niet-roker. Binnen de twee jaar is het infarctrisico met 50% verminderd en na een tiental jaren zonder tabak is de levensverwachting van een ex-roker opnieuw identiek aan die van iemand die nooit heeft gerookt.

Voldoende bewegen

Regelmatige lichaamsbeweging heeft een gunstige invloed op de meeste risicofactoren voor hart en bloedvaten en meer bepaald op hoge bloeddruk, zwaarlijvigheid en afwijkingen i.v.m. vetten in het bloed. En daarmee os het nog niet gedaan! Los van de andere risicofactoren hebben mensen met een zittend leven sowieso al een cardiovasculair risico dat twee keer zo hoog is als dat van actieve mensen. Hieruit mag blijken dat lichaamsbeweging op zich een beschermend effect heeft op het hart.

Ik coach mijn hart

Om iedereen te helpen die op deze drie goede voornemens wil werken, lanceert de Cardiologische Liga een online coaching-platform: ikcoachmijnhart.be. Dit platform helpt mensen om zich aan hun goede voornemens te houden. Iedereen kan zich registreren op de website www.ikcoachmijnhart.be. Daarna wordt gevraagd enkele vragen over leef-, eet- en bewegingsgewoonten te beantwoorden. Op basis van die antwoorden brengt ikcoachmijnhart.be uw leefgewoonten in kaart. Het resultaat krijgt u onmiddellijk te zien. Een voorbeeld. "Je beperkt het gebruik van vet vlees. Magere vleessoorten zijn een stuk hartvriendelijker"... maar ook waar er verbetering nodig is: "vb. Je eet niet vaak genoeg vis. Je hart heeft er baat bij minstens 2 keer per week vis te eten." Daarna ontvangt u gedurende 3 maanden elke dag een e-mailtip voor een hartvriendelijke leefstijl, aangepast aan uw profiel. Deelnemers die niet genoeg groenten & fruit eten, de foute vetten kiezen, onvoldoende bewegen, roken, etc. , krijgen tips om hun gedrag te veranderen. Wie wel gezond leeft, krijgt tips om een hartvriendelijke levensstijl vol te houden. Alle tips zijn opgesteld door een team van gezondheidspsychologen: naargelang de motivatie en het gedrag van de gebruiker, worden verschillende boodschappen samengesteld en een begeleidingsproces uitgestippeld. Op elk moment kunnen deelnemers hun profiel wijzigen, door het (gedeeltelijk) hernemen van de test, waardoor er een nieuw coaching traject wordt opgestart.

Bepaalde cardiovasculaire risicofactoren zijn jammer genoeg niet beïnvloedbaar, zoals het geslacht, de leeftijd en erfelijke factoren. Maar er zijn tal van factoren die wel beïnvloedbaar zijn. Enkele simpele, maar goede raadgevingen die eenvoudig toegepast kunnen worden en die een gunstig effect hebben op de bloeddruk zijn:

  • Zoutbeperking (-2 tot 8 mm Hg)
  • Gezonde evenwichtige voeding - rijk aan fruit en groenten en arm aan vet (-8 tot 14 mm Hg)
  • Vermageren bij overgewicht/obesitas (-5 tot 20 mm Hg/10kg)
  • Alcoholgebruik beperken tot 2 glazen per dag ( -2 tot 4 mm Hg)
  • Lichaamsbeweging ( -4 tot 9 mm Hg): mensen met een zittend leven hebben een cardiovasculair risico dat 2 keer zo hoog is als bij actieve mensen
  • Stoppen met roken: binnen de twee jaar na de laatste sigaret is het gevaar voor een beroerte al met 50% verminderd.

Onze partners