Cholesterol verlagen met plantensterolen

30/04/15 om 05:12 - Bijgewerkt om 05:12

Een licht verhoogde cholesterol kunt u zelf verlagen, vaak zonder medicatie. Plantensterolen, die van nature in heel wat voedingsmiddelen zitten, maar in hogere concentraties toegevoegd worden aan margarines en drankjes kunnen daarbij helpen. Wat doen deze plantensterolen precies en hoeveel moet u ervan eten?

De beste manier om een verhoogd LDL-cholesterolgehalte te verlagen en eventueel een hoger HDL-cholesterolgehalte te krijgen, blijft het veranderen van uw levensstijl. Beweeg dus regelmatig en eet gezond. Kies een voedingspatroon met voldoende groenten en fruit en met onverzadigde vetten in plaats van verzadigde vetten.

Plantensterolen nemen plaats in van cholesterol

Maar er zijn ook voedingsmiddelen die extra werkzaam zijn in de strijd tegen cholesterol, omdat ze plantensterolen (of fytosterolen) bevatten. Deze helpen ook om het cholesterolgehalte te verlagen. Plantensterol komt van nature voor in kleine hoeveelheden in plantaardige oliën, noten, zaden, granen, fruit en groente. Qua structuur lijken ze erg op cholesterol en daardoor binden ze op dezelfde eiwitten als cholesterol. Zo belemmert de aanwezigheid van fytosterolen in de darm dat cholesterol vanuit de darm in het bloed wordt opgenomen.

Plantensterolen kunnen het totale cholesterolgehalte met 7 tot 10 procent verlagen en de LDL-cholesterol met ongeveer 10%. Binnen twee tot drie weken kun je dit effect bereiken als je dagelijks zo'n 2,15 gram binnenkrijgt (komt overeen met 6 boterhammen besmeerd met margarine die plantensterolen bevat). Op het HDL-cholesterol hebben plantensterolen geen effect.

2 tot 2,5 gram per dag

Al meer dan 50 jaar is bekend dat plantensterolen een cholesterolverlagend effect hebben. Maar de hoeveelheid van deze stoffen die normaal gesproken in onze voeding zit, is niet genoeg om echt effect te hebben op onze cholesterol. Vegetariërs en andere mensen die veel plantaardige producten eten, krijgen bijvoorbeeld gemiddeld 0,5 tot 1 gram plantensterol binnen.

Volgens internationale richtlijnen is 2 gram plantensterol per dag een goede dosis om het cholesterol te verlagen. Deze hoeveelheid plantensterol krijg je binnen als je 50 porties broccoli, 150 appels of 425 tomaten eet. Er zijn echter ook speciale smeermargarines en drankjes die plantensterolen bevatten en die u kunnen helpen uw cholesterol te verlagen.

Onderdeel van een gezonde levensstijl

Producten met plantensterolen zijn bedoeld voor mensen met een (licht) verhoogd cholesterolgehalte (>115 mg/dl). Het gebruik van deze producten hoort echter altijd een onderdeel te zijn van een gezonde levensstijl met evenwichtige voeding en voldoende beweging.

Zwangere vrouwen, moeders die borstvoeding geven en kinderen onder de 5 jaar worden afgeraden om de verrijkte voedingsmiddelen te nuttigen. Ben je diabetespatiënt of gebruik je geneesmiddelen om je cholesterol te verlagen? Dan is het beter om voor gebruik even met je arts te overleggen.

Daarnaast wordt aangeraden om niet meer dan 3 gram plantensterol per dag te gebruiken. Dit betekent niet dat het schadelijk is, wanneer u meer eet, maar een grotere hoeveelheid heeft geen groter effect.

Nog verder onderzoek vereist

Dat plantensterolen het cholesterolgehalte in de het bloed doen dalen, is aangetoond door tal van studies. Om met 100% zekerheid vast te stellen of deze verlaging ook daadwerkelijk een invloed heeft op het ontstaan van hart- en vaatziekten, is nog meer onderzoek nodig.

Onze partners