Autolawaai is slechter voor hart dan vliegtuiglawaai

11/07/16 om 11:19 - Bijgewerkt om 11:19

Auto-, trein- en vliegtuiglawaai verhogen het risico op een hartaanval. Maar van de drie houdt autolawaai het meeste risico in. Onderzoek bij meer dan een miljoen Duitsers geeft dat aan.

Autolawaai is slechter voor hart dan vliegtuiglawaai

© Getty Images/iStockphoto

Dat verkeerslawaai stress veroorzaakt en het risico op een hartaanval doet toenemen, is bekend. Maar welk verkeerslawaai is het ergst, vroegen Duitse onderzoekers zich af.

Hun conclusie: autolawaai - al is het verschil met treinlawaai niet groot.

Volgens de onderzoekers houdt vliegtuiglawaai een lager risico in omdat het nooit continu boven 65 decibel blijft. Bij auto- en treinlawaai kan dat wel het geval zijn. 65 decibel is het geluidsvolume dat bij een normaal gesprek wordt geproduceerd.

Luchthaven van Frankfurt

De onderzoekers analyseerden medische gegevens van meer dan een miljoen mensen ouder dan veertig in het Rijn-Maingebied.

Via de zorgverzekering gingen ze na hoe vaak ze een arts raadpleegden en wat die arts hen dan voorschreef. Vervolgens bepaalden ze hoe de woonplaats van elke persoon aan auto-, trein- en vliegtuiglawaai is blootgesteld.

Het Rijn-Maingebied is na het Ruhrgebied de belangrijkste industrieregio van Duitsland. In het gebied ligt Frankfurt, dat een van de drukste luchthavens van Europa heeft.

50.000 Europeanen per jaar

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gaan elk jaar minstens een miljoen gezonde levensjaren verloren (DALY's) als gevolg van verkeerslawaai. Met DALY's (afkorting van Disability-Adjusted Life-Years) meet de WHO gezondheidsverlies. Het cijfer is gebaseerd op de jaren verloren door vroegtijdige sterfte en de jaren geleefd met ziekte (een zware ziekte weegt zwaarder in de berekening van DALY's).

In 2008 stelde de Europese mobiliteitsvereniging Transport & Environment al dat jaarlijks 50.000 Europeanen sterven aan een hartaanval die rechtstreeks te maken heeft met verkeerslawaai.

De nieuwe studie, die in Deutsches Ärzteblatt International verscheen, maakt deel uit van het Europese NORAH-onderzoek naar de gevolgen van verkeerslawaai voor de gezondheid.

(IPS)

Onze partners