Alpro past communicatie yoghurt-alternatieven aan

23/03/15 om 16:15 - Bijgewerkt om 16:15

Voedingsbedrijf Alpro zal de communicatie aanpassen op de website en de verpakking van zijn sojaproducten die een alternatief zijn voor yoghurt en in België verkocht worden. Het hof van beroep in Brussel oordeelde immers dat het bedrijf dat product niet als "variatie op yoghurt" mag voorstellen.

Alpro past communicatie yoghurt-alternatieven aan

De Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ) was met een aantal van haar leden naar het hof van beroep gestapt omdat Alpro gebruik maakt van de term "yoghurt" om haar plantaardige producten voor te stellen. "De consument heeft recht op correcte, niet misleidende informatie", zegt Renaat Debergh, afgevaardigd bestuurder van de BCZ. "Wij hebben niets tegen producten op basis van soja, wij vragen alleen om correct te communiceren over de aard van de producten en om de consument niet te misleiden."

Volgens de BCZ mag Alpro van de rechter geen gebruik maken van "yoghurt" om zijn plantaardige producten voor te stellen. De confederatie merkt ook op dat de rechter een vijftal inbreuken op de Belgische en Europese wetgeving had vastgesteld. Volgens de BCZ hangt Alpro nu een boete van 1.000 euro boven het hoofd per verpakking die nog inbreuk zou maken.

Het voedingsbedrijf stelt dat "variatie op zuivel" en "plantaardige variatie op yoghurt" volgens het arrest niet mogen, maar heeft het hof geen probleem met de aanduidingen "plantaardig alternatief op zuivel" en "plantaardig alternatief op yoghurt". Alpro zal de communicatie op de website, in advertenties en op de verpakkingen aanpassen binnen de door het hof gestelde termijnen, "ten einde tegemoet te komen aan de bezorgdheden van het hof van beroep".
"Alpro wenst zich echter in de eerste plaats duidelijk te onderscheiden van zuivel en zal deze (de producten, nvdr) dan ook in België aanduiden als plantaardig alternatief voor zuivel", klinkt het nog in een reactie van het voedingsbedrijf.

Onze partners