Afvallen? Tips om vol te houden

07/03/13 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Nog enkele kilo's afvallen voor de zomer? Tijd om eraan te beginnen! Maar dat is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Enkele tips om toch vol te houden, welk dieet u ook volgt.

Tip 1: Zoek afleiding

Wanneer je merkt dat je drang naar chocolade, snoep of koekjes te groot wordt, ga dan op zoek naar afleiding. Bel je partner, bel een vriendin, ga hardlopen, begin een praatje met een wildvreemde, doe een dansje, begin te zingen, kruip in de douche. Je kan het zo gek niet bedenken maar zoek die afleiding bewust op.

Kan je toch niet weerstaan, geniet dan van dat stuk chocolade en pik de volgende dag gewoon de draad weer op. Laat snoepen gewoon geen gewoonte worden.

Tip 2: Beloon jezelf

Niet snoepen is niet makkelijk. Je mag jezelf dus best belonen als je weer een snoepvrije dag achter de rug hebt. Stop een muntje in je spaarvarken voor elke snoepvrije dag. Na enkele maanden kan je dat bedrag aan iets leuk voor jezelf spenderen.

Tip 3: Plan een actief weekend weg

Is het al een hele poos geleden dat je je beste vriend of vriendin nog zag of sprak. Misschien is het tijd voor een gezellig actief weekend met hem of haar. Boek een weekend paardrijden of ga fietsen in de Ardennen. Ook een simpel wandelweekend kan leuk zijn.

Tip 4: Stop met 'maren'

'Ja, maar drie uur intensief bewegen per week is niet vol te houden.'Of, 'ja, maar vier stukken fruit per dag is wel heel veel.' Stop met 'maren' en zoek naar een manier waarop je die 'maar' kan ombuigen in wat je in je leven kan veranderen om toch drie uur te sporten. Je kan bijvoorbeeld elke ochtend twintig minuutjes vroeger opstaan en een ochtendwandeling maken. Of wat dacht je van je huis een nieuw likje verf te geven? Of ga wat touwtjespringen terwijl je aardappels koken.

Tip 5: Zoek medestanders

Het kan heel goed helpen als je samen met iemand probeert 'gezonder' te leven en wat kilootjes af te vallen. Een collega, je zoon of dochter, je tante. Misschien kan je wel een 'afslankclubje' oprichten?

Heb je een moeilijk moment dan kun je direct naar iemand bellen als je weer eens met je vingers in de koektrommel wil graaien.

Tip 6: Varieer je kookstijl

Probeer creatief te zijn in je kookstijl als je een nieuwe levenswijze uitprobeert. Ga de ene week eens met de wok aan de slag, ga grillen de andere week. Ook gestoomd eten kan lekker zijn. Probeer ook eens een weekje vegetarisch te eten of las een soepweek in. Er zijn voldoende gezonde kookstijlen om je 'afslankplan' te laten slagen.

Tip 7: Bewust boodschappen doen

Loop nooit zomaar de supermarkt binnen maar maak vooraf een lijstje van wat je nodig hebt. En koop ook effectief wat op je lijstje staat. Ga geen boodschappen doen als je honger hebt. De verleiding om snoep in je kar te leggen kan dan heel erg groot zijn.

Onze partners