9 tips bij een dip

11/10/17 om 11:45 - Bijgewerkt om 11:45

Soms heb je van die dagen (of weken): je hebt slecht geslapen, snottert wat af, maakt ruzie met je partner, overziet je werkzaamheden niet of het is gewoon even allemaal te veel. Je balans is ver te zoeken en je voelt je niet zo goed. Met deze tips kom je wellicht sneller weer in een opwaartse spiraal terecht.

9 tips bij een dip

© Getty Images/iStockphoto

1. Besef dat het tijdelijk is

Het leven kent altijd hoogte- en dieptepunten. Soms voel je je fantastisch en op andere dagen zou je je het liefst de hele dag onder de deken verstoppen. Zodra je je minder goed voelt, heb je vaak ook geen zin meer in leuke dingen. Je kunt zelfs op zien tegen je werk of sociale verplichtingen en het gevoel hebben dat je leven niet meer fijn wordt. Des te belangrijker is het om jezelf te herinneren dat het dipje tijdelijk is. Het gaat weer voorbij en je krijgt uiteindelijk echt wel weer energie en goede zin. Dat betekent echter niet dat je je niet slecht mag voelen. Als je accepteert dat je je vandaag gewoon niet optimaal voelt, kom je tot rust.

2. Zorg goed voor jezelf

In een dipje grijp je waarschijnlijk sneller naar een chocoladereep of zak chips en maak je vaker gebruik van de snoozeknop omdat je bed zo lekker ligt. Begrijpelijk misschien, maar het is juist belangrijk om gezonde gewoontes op te pakken. Sta op tijd op, begin de dag met een goed ontbijt en eet ook de rest van de dag gezond. Ga daarbij vooral voor veel groenten en zorg dat je ook voldoende fruit binnenkrijgt. Probeer het gebruik van koffie en alcohol te beperken en drink vooral veel water en thee. Van te weinig vocht word je sloom en moe. Zorg dus dat je gedurende de dag zeker anderhalf tot twee liter drinkt.

3. Ruim op

Opruimen is een fijne manier om weer een beetje meer controle te krijgen over je leven of een bepaalde situatie. Rommel zorgt voor onrust en kost daardoor energie. Het opruimen hoef je daarbij niet te beperken tot je huis, hoewel een schone en geordende leefomgeving vaak wel tot rust leidt. Een lege mailbox, een overzichtelijke administratie en een korte to-do-list hebben hetzelfde effect. Je hoeft daarbij niet meteen alles uit te voeren. Kijk kritisch naar wat je moet doen en schrap projecten of activiteiten die niet belangrijk zijn of nog even kunnen wachten.

4. Zorg voor rust

Een dipje kan ook een teken zijn van je lichaam dat het even genoeg is geweest. De meeste mensen nemen chronisch te weinig rust, zeker na een periode van stress heeft je lijf namelijk ontspanning en herstel nodig. Voldoende slaap is daarbij natuurlijk belangrijk, maar daar stopt het niet. Ook één vakantie per jaar is niet genoeg om bij te komen van dagelijkse stress. Neem regelmatig echt afstand van stresssituaties. En zorg als het even kan elke dag voor een herstelmomentje. Zoek even de buitenlucht op, mediteer of doe een dutje. Ook sporten, rek- en strekoefeningen of yoga kunnen ontspannend werken. Het is sowieso goed om op je werk regelmatig voor onderbrekingen te zorgen.

5. Ga naar buiten

Als je op een zonnige dag naar buiten gaat, merk je vaak al gauw wat voor positieve invloed zonlicht heeft op je humeur en hoe fit je je voelt. Onder invloed van zonlicht maakt het lichaam serotonine en vitamine D aan. Daarbij heeft daglicht ook invloed op de hoeveelheden melatonine - het zogenaamde slaaphormoon - in je lichaam. Licht is overigens ook nodig voor allerlei cognitieve functies, zoals alertheid, concentratievermogen, geheugen en reactiesnelheid.

6. Maak plezier

Een avondje lachen werkt soms beter, dan een lang serieus gesprek over je eventuele problemen. Plezier maakt alles lichter en vermindert stress in je lichaam. Je hoeft je niet altijd enorm 'volwassen' te gedragen, maar kunt ook best het kind in jezelf ruimte geven. Is lachen voor jou nog een brug te ver en heb je eigenlijk geen behoefte aan mensen om je heen, spreek dan toch met iemand af of bel iemand op. Van sociale contacten knap je meestal wel op.

7. Beweeg

Veel hardlopers kennen de runnershigh, maar ook andere sporten kunnen je een gelukzalig gevoel geven. Tijdens het sporten maakt je lichaam namelijk onder andere het hormoon endorfine aan. Door beweging word je daarnaast lichamelijke moe en ontspannen, plus eventueel piekeren stopt. Trek dus die hardloopschoenen aan, breng een bezoekje aan de sportschool of maak een flinke wandeling.

8. Probeer iets nieuws

Verandering en nieuwe dingen stimuleren bij veel mensen creativiteit en inspiratie. Daarbij is het vaak leuk om iets nieuws te proberen. Zeker als het al lang op je wensenlijstje staat. Het hoeft overigens niet meteen een gigantisch project te zijn. Leren haken of breien, een nieuwe sport uitproberen, een verrassend boek lezen, een nieuw recept koken, er zijn tal van mogelijkheden. Eens met iets anders ontbijten kan ook heel verfrissend zijn.

9. Luister naar je lichaam

Word je ineens overvallen door negatieve gevoelens, spanning of stress? Ga dan eens na hoe je je fysiek voelt. Heb je een snelle ademhaling, hoge hartslag, droge mond of last van je maag? Aan deze lichamelijke reactie kun je wat doen. Een rare maag kan namelijk ook komen door honger of lage bloedsuikerspiegel. Een lichte snack brengt je dan al meer in balans. Een droge mond kun je tegengaan met een beetje water; smeer ook je lippen in met lippenbalsem. Met een ademhalingsoefening of een korte wandeling neem je verder afstand en kun je wat herstellen.

Als je je langdurig neerslachtig blijft voelen, kan er meer aan de hand zijn. Misschien is er dan sprake van een depressie. Zoek in dat geval zeker professionele hulp.

Bron: Gezonheidsnet.nl

Lees meer over:

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info