15 tips voor meer rust in je hoofd

10/10/16 om 10:31 - Bijgewerkt op 12/10/16 om 17:21

Leven in het hier een nu klinkt mooi, maar is voor veel mensen een behoorlijke opgave. Constant dwalen je gedachten af: piekeren over wat komen gaat of juist al gebeurd is. Wellicht helpen deze tips je een beetje op weg. Bewustzijn is in ieder geval de eerst stap om meer te genieten van het moment.

15 tips voor meer rust in je hoofd

© Getty Images/iStockphoto

1. Maak je zorgen om nu. Als je merkt dat je je zorgen maakt om iets dat morgen of later ooit kan gebeuren, concentreer je dan op vandaag. Neem één dag tegelijk. En als dat te veel is om over na te denken, neem dan één uur tegelijk.

2. Luister naar je gedachten. Veroordeel ze niet: laat ze toe en accepteer ze.

3. Richt je op de taak waar je mee bezig bent. Of je nu de afwas doet, naar de winkel gaat, je werk doet of je kinderen met hun huiswerk helpt, richt al je aandacht en energie op wat je op dit moment aan het doen bent.

4. Stel jezelf met regelmatige tussenpozen de vraag: hoe voel ik me? Wat heb ik nodig? Ben je humeurig omdat je moe bent, ga dan even liggen. Wil je ontspannen, bel een vriend. Ben je gestrest, haal dan een paar keer diep adem.

5. Ga wandelen. Een lange wandeling is de beste gelegenheid om na te denken over wat er in de wereld en in jouw leven gebeurt.

6. Bij bewust leven hoort bewust eten. Zorg ervoor dat je zit wanneer je eet. En als je eet, wees je dan bewust van elke hap. Let op de textuur en smaak van je eten. Kauw langzaam en geniet van de smaak. Leg na elke hap je vork even neer. Door te focussen op het eten, genieten we meer van ons voedsel en helpen we onze spijsvertering. Bovendien geeft langzaam eten je maag de kans om te zeggen dat hij vol is. En dat vermindert weer de neiging om te veel te eten.

7. Besef dat je anderen niet kunt veranderen. Als iemand om wie je geeft een probleem heeft, maak het dan niet tot jouw probleem. Luister gewoon en ben er voor hem of haar.

8. Geef wat jezelf het liefst zou ontvangen. Als je liefde en respect wilt, laat dan liefde en respect zien. Wil je vergeving, vergeeft dan jezelf en anderen.

9. Plan wekelijks gezinstijd in. Prik elke week minstens een ochtend, middag, avond of hele dag waarop alle gezinsleden samen plezier maken. Doe om beurten een voorstel voor de volgende keer.

10. Houd contact. Koop een stapeltje ansichtkaarten en leg ze binnen handbereik voor als je in de stemming komt. E-mailkaarten zijn ook een mooie manier om een vriend te verrassen. Op internet vind je volop sites met kaarten voor bijna elke gelegenheid. Een onverwacht kaartje bij de e-mail kan iemands dag helemaal opfleuren.

11. Lever kritiek op gedrag, niet op de persoon. Als iemands gedrag jou van streek maakt, zeg dan iets simpels als: 'Als jij (wat hij of zij ook doet) doet, dan voel ik (wat je ook voelt)', en wacht op een antwoord. Ook al is een eerst reactie vaak dat mensen zichzelf verdedigen, toch zullen veel mensen wanneer ze merken dat iemand last heeft van hun gedrag, proberen dat gedrag te veranderen, vooral als ze waarde aan de relatie hechten.

12. Zeg snel 'dank je wel'. Zeg ook snel 'het spijt me'.

13. Plan voor elke week een gezamenlijk uitje met je partner en houd je daaraan. Neem de tijd voor jullie twee samen, zonder afleiding als smartphone en televisie en zonder kinderen. Ga naar je lievelingsrestaurant. Ga wandelen. Ga naar een concert of festival. Zorg dat je op een uitje lichamelijk, sociaal, intelectueel, geestelijk, emotioneel en romantisch contact met elkaar hebt.

14. Houd je advies voor je. Mensen klagen vaak over dingen in hun leven, maar zijn niet altijd op zoek naar oplossingen, eerder naar een luisteren oor. Zorg dat je alleen advies geeft als daar uitdrukkelijk om gevraagd wordt.

15. Herhaal voor jezelf elke dag zo vaak als nodig: waar ben ik? Hier. Hoe laat is het? Nu. Laat het verleden achter je. Een hoofd vol oude ervaringen - vooral als die onprettig zijn - gaat ten koste van de energie en productiviteit die je vandaag nodig hebt.

Bron: Gezondheidsnet.nl

Lees meer over:

Onze partners