In alle discretie

Honda heeft zijn CR-V in stilte vernieuwd. Er kunnen nu zeven mensen mee, de diesel verdwijnt en er komt een hybride bij.

De CR-V is net als de Toyota RAV-4 een voorloper bij de SUV’s en begint dus aan zijn vijfde leven. Het model is erg belangrijk voor Honda: hij is goed voor 24% van de verkoop en de vierde generatie was de best verkochte SUV ter wereld. Geen wonder dat de Japanse fabrikant al zijn knowhow in de nieuwe generatie heeft gestopt, maar ook vasthoudt aan het principe ‘never change a winning team’. Dat geldt zeker voor de look, want behalve de achterlichten in boemerangvorm, is de gelijkenis met het vorige model opvallend. Toch is onder dat nieuwe jasje veel veranderd. Te beginnen met het modulaire platform, geleend van de Honda Civic, dat voor alle toekomstige modellen zal worden gebruikt. Het is niet alleen lichter, maar ook 25% minder buigzaam.

De nieuwe CR-V schrapt definitief de diesel uit zijn aanbod.
De nieuwe CR-V schrapt definitief de diesel uit zijn aanbod.

Weinig verrassingen binnenin. Het dashboard is vernieuwd en heeft nu een centraal scherm, maar de ergonomie blijft typisch Honda. De bediening werd vereenvoudigd, behalve op het stuur, dat nog altijd te veel knopjes telt. De rijhouding is uitstekend, de stoelen zitten prima en de 3 cm bredere wielbasis komt de binnenruimte ten goede. Achterin is er vorstelijk veel ruimte en – nieuw – de CR-V is voortaan als zevenzitter te krijgen, met twee klapzitjes in de koffer. Ze zijn geschikt voor kinderen maar ook voor jonge mensen, dankzij een op rails gemonteerde tweede rij die je tot 15 cm kan verschuiven. Dit is een SUV voor grote gezinnen, al had de integratie beter gekund, want de twee zitjes kunnen niet in de vloer verdwijnen.

De nieuwe CR-V schrapt definitief de diesel uit zijn aanbod.
De nieuwe CR-V schrapt definitief de diesel uit zijn aanbod.

Vaarwel diesel, welkom hybride

Qua veiligheid mikt Honda hoog. Zijn Sensing-programma is voortaan standaard en omvat automatische remassistentie met radar, dodehoeksensoren, rijvakassistentie met (lichte) stuurcorrectie als je de rijstrook verlaat, herkenning van verkeersborden en intelligente cruise control met detectie van voertuigen die je de weg kunnen afsnijden (i-ACC).

Voor deze vijfde generatie van de CR-V laat Honda de diesel vallen. De 1.5 VTEC Turbo, die we kennen van de Civic, blijft als enige motor over. Hij is goed voor 173 pk en 220 Nm in de handgeschakelde versie en 193 pk en 243 Nm met automaat – het extra vermogen moet het reactieve vermogen van de CVT-versnellingsbank vergroten. In 2019 komt er ook een hybride als vervanger van de diesel. Die zal gebruik maken van i-MMD-technologie, waarmee nu al de Amerikaanse Accord is uitgerust en waarbij de verbrandingsmotor in hybridemodus enkel dient om stroom te produceren en de elektrische motor aan te drijven, hetgeen het energierendement ten goede komt.

In afwachting levert de 1.5 VTEC Turbo uitstekend werk. Hij is wat minder pittig dan in de Civic, maar komt geen kracht tekort en presteert heel constant. En met een verbruik van ongeveer 7 l/100 km bij een vlotte rijstijl, heeft de CR-V alle troeven om een vaste waarde te blijven. Vanaf 29.790 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content