Vijftigplussers omarmen sociale media

Een digitale generatiekloof? Dat moet een misvatting zijn. Onze peiling toont meer dan ooit aan dat vijftigplussers fervente social media-gebruikers zijn.

Uit de resultaten van onze peiling blijkt duidelijk dat 50-plussers een geconnecteerde generatie zijn. Heel erg geconnecteerd zelfs: 61% van jullie heeft minstens één Facebook-account, bij volwassenen nog altijd veruit het populairste sociale netwerk. Bij de 50- tot 54-jarigen bedraagt dat percentage zelfs 67%. Cijfers waar social media-consulent endocent Xavier Degraux totaal niet van opkijkt. “Vandaag vormt deze leeftijdsgroep het op één na belangrijkste marktsegment voor de sociale netwerksite van Mark Zuckerberg”, licht de expert toe. “Voor adverteerders zijn vijftigplussers een almaar belangrijkere doelgroep en dat terwijl er op de sociale media paradoxaal genoeg nog altijd wat neerbuigend over hen wordt gedaan.”

Vijftigplussers omarmen sociale media

Het moet gezegd dat de massale instroom van vijftigplussers – en vooral dan van vrouwen – in de sociale media maar enkele jaren geleden van start ging. “Sindsdien hebben vijftigplussers een heuse inhaalbeweging gemaakt en die beweging is de voorbije twee jaar nog versneld.” Hoe dat komt? “Omdat de platformen almaar intuïtiever, prettiger en gebruiksvriendelijker worden. En omdat het aantal smartphones is geëxplodeerd: één derde van de bevolking heeft er een op zak en kan dus permanent op het internet.” Het succes van Facebook bij deze doelgroep mag dan al een feit zijn, voor YouTube en Instagram, de populairste platformen bij tieners en jongvolwassenen, lopen jullie niet storm.

Vijftigplussers omarmen sociale media

Present, maar wel discreter

Welke platformen de voorkeur krijgen, verschilt dus van generatie tot generatie. En dat geldt ook voor de manier waarop ze worden gebruikt. “Blijkbaar gebruiken vijftigplussers sociale media minder intensief: volgens jullie enquête spendeert slechts 29% meer dan een uur per dag op sociale netwerksites, terwijl het Belgische gemiddelde rond anderhalf uur per dag ligt”, legt Xavier Degraux uit. “Vijftigplussers gebruiken sociale media trouwens ook minder geregeld: jongere mensen consulteren dagelijks heel frequent, maar ook heel vluchtig de sociale media, gewoonweg om te checken wat er allemaal gaande is. Vijftigplussers doen dit niet op deze vluchtige manier, ze zijn aanwezig op sociale media met een welbepaald doel en blijven er langer hangen. Hun betrokkenheid ligt wel relatief laag: consulteren en observeren is meer hun ding dan actie ondernemen en globaal gezien delen en liken ze ook minder content.”

Vijftigplussers omarmen sociale media

Dit verschil komt volgens de expert niet door het feit dat vijftigplussers deze tools niet zouden beheersen en de kneepjes te weinig zouden kennen. “Vergeet niet dat de vijftigplussers van vandaag de dertigplussers van 20 jaar geleden zijn en dus toen al op het internet surften! Neen, het verschil in gebruik valt eerder te verklaren door een andere visie op sociale media: vijftigplussers zien die meer als een instrument om contact te houden met familie en vrienden. Vandaar ook het succes van instant messaging-diensten zoals WhatsApp en Messenger (om via Facebook te chatten). “Vijftigplussers geven de voorkeur aan rechtstreekse interacties met anderen: ze sturen bijvoorbeeld foto’s naar familieleden, maar dan ook enkel naar hen. Het community aspect van sociale media – sterk vertegenwoordigd bij Instagram en Pinterest – kan hen niet zo boeien. Ze delen dan ook minder vaak content met de hele wereld. Wat hen overigens niet belet om hun voordeel te doen met posts van derden, bijvoorbeeld om ideeën op te doen of zich te informeren.

Vijftigplussers omarmen sociale media
© ISTOCK

Anders in noord en zuid

Dat vijftigplussers sociale netwerksites louter als tools zien, verklaart wellicht waarom de meeste van jullie niet het gevoel hebben dat die jullie sociale leven of gezinsleven ingrijpend hebben veranderd: 64% van de respondenten vindt dat de impact nihil is. Al is er op dit punt een duidelijk verschil tussen Nederlandstalige en Franstalige respondenten: respectievelijk 40,3% en 25,6% maken gewag van een positieve impact. “Dat is een algemene trend, maar uit jullie peiling komt die wel heel sterk naar voren: Vlamingen zijn doorgaans veel enthousiaster over nieuwe technologieën dan Franstaligen. Die laatsten staan trouwens een pak kritischer tegenover de media, en dus ook tegenover de sociale media, waar ze minder makkelijk in vertrouwen.” Wellicht heeft dit met een geheel aan – culturele, socio-economische... – factoren te maken.

Vijftigplussers omarmen sociale media
Vijftigplussers omarmen sociale media
Vijftigplussers omarmen sociale media
Vijftigplussers omarmen sociale media

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content