© G.F.

DE NIEUWE TOYOTA AYGO – Kleine hartedief

Het trio Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 108 doet het prima bij de stadsauto’s, maar de Japanse variant heeft, dankzij zijn typische design een voetje voor. De recente verjongingskuur maakt hem nog pittiger en charmanter!

De Toyota Aygo is meteen herkenbaar aan zijn X-design. Het vernieuwde ontwerp van de voor- en achterpartij benadrukt die visuele identiteit en maakt de kleine Toyota – een belangrijke schakel in het gamma van de Japanse reus – nog aantrekkelijker dan hij al was. Sinds 2005 leggen PSA en Toyota zich samen toe op stadsauto’s in het A-segment en is de Aygo voor veel nieuwe klanten een aangename kennismaking met de wereld van de Japanse fabrikant.

Betere motor

Toyota levert de mechanische elementen, zoals de motor en de versnellingsbak. En ook op dat vlak innoveert de nieuwe Aygo. Onder de motorkap vinden we nog altijd een atmosferische driecilindermotor van 1,0 l. Toyota heeft hem geperfectioneerd om aan de Euro 6.2-norm te voldoen, maar ook om hem bij lage toerentallen – onder de 3.000 t/m – soepeler te maken. Het vermogen stijgt van 69 naar 72 pk – een detail – maar het 2 Nm lagere koppel is al bij de laagste toerentallen beschikbaar. Dat verandert weinig aan de prestaties maar doet wel het brandstofverbruik gevoelig dalen. Mooi zo. Tijdens een proefrit in de straten van Kopenhagen en het omliggende platteland, merkten we snel dat al die kleine veranderingen het rijden een stuk aangenamer maken. De Aygo blijft natuurlijk een rasechte stadsauto, maar is toch niet bang van de snelweg (al wordt hij dan wel lawaaierig). De Aygo – op de markt met drie of vijf deuren – heeft alles om te bekoren, met felle kleurtjes die wellicht vooral bij de dames in de smaak vallen. Toyota brengt twee speciale reeksen uit, de heel opvallende Magenta Splash en de meer selecte X-Trend in zwart en blauw. De new look is hoe dan ook een voltreffer, met een knappe mix van charme en dynamisme. En ook de nieuwe verlichting mag worden gezien: diodelampen vooraan en een gebogen lijn dioden achteraan.

Pittig en charmant: de nieuwe Aygo wordt de nummer één stadsauto!
Pittig en charmant: de nieuwe Aygo wordt de nummer één stadsauto!© G.F.

Ook feest binnenin

Het interieur is kleurrijk én met gloednieuwe en heel geslaagde digitale instrumenten gemoderniseerd. De sfeer is onweerstaanbaar vrolijk! Met de verschillende afwerkingsniveaus – X, X-Play, X-Clusiv, X-Cite, X-Trend – kan je zowel de uitrusting als de kleuren moduleren. De populairste versie wordt vast de X-Play, met handbediende airco, snelheidsbegrenzer, een multimediasysteem met een 7 inch scherm en een achteruitrijcamera. Het navigatiesysteem is optioneel, maar de Aygo maakt ook verbinding met Apple CarPlay en Android Auto. De prijzen starten bij 11.760 euro (drie deuren) en kunnen oplopen tot 16.000 euro.

DE NIEUWE TOYOTA AYGO - Kleine hartedief
© G.F.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content