© G.F.

Mini Cooper S Cabriolet 2018 altijd sympathiek

Net voor de zomer kregen de drie- en vijfdeurs cabrio van de Mini Cooper een mini make-over.

Je sleutelt niet zomaar aan het iconische design van een tijdloos model, ook al is het een reïncarnatie. De designers zijn bij de nieuwe look van de Mini dan ook erg voorzichtig gebleven: een zwarte behuizing voor de koplampen en led-achterlichten met een Union Jack. Een ingrijpende restyling kan je dat niet noemen.

Maatwerk

Aan boord werd de uitrusting aangevuld met automatische airco, koplampen en ruitenwissers en een multifunctioneel stuur. Het echte nieuws is het originele personaliseringsprogramma – Mini Yours Customised – waarmee je een unieke auto kan creëren, helemaal van jou. Je ontwerpt zelf je dashboardpaneel, opstaplijsten en decoratieve elementen voor je portieren. Via een website kan je het allemaal personaliseren en bestellen, waarna de 3D-printer aan het werk gaat. Je krijgt je creaties thuis geleverd en je kan ze makkelijk zelf monteren. Afhankelijk van het gewenste onderdeel varieert de prijs van 49 tot 290 euro. Voor het overige past het interieur in de traditie van de Mini, met een groot centraal scherm in een ronde lichtlijst. De kwaliteit van de materialen en de montage is op en top BMW. En hoewel de vijfdeurs de enige versie is waar volwassen passagiers comfortabel op de achterbank mee kunnen, is de koffer van de cabrio heel goed toegankelijk: om grote stukken te vervoeren til je de onderkant van de kap gewoon op.

De Mini blijft ook nu nog altijd even speels, met Union Jack achterlichten.
De Mini blijft ook nu nog altijd even speels, met Union Jack achterlichten.© G.F.

Meer druk

Onder de motorkap is er meer nieuws. De Mini One First (75 pk) en de One (102 pk) hebben nu een driecilindermotor van 1.5 l met 10 Nm koppel extra, dus 160 of 190 Nm, afhankelijk van de versie. De Cooper S kreeg een automatische zeventraps versnellingsbak, dubbele koppeling en elektronische besturing mee. De diesels blijven niet achter, met een hogere injectiedruk en voor de Cooper SD, een nieuwe zeventraps Steptronic automaat.

Mini Cooper S Cabriolet 2018 altijd sympathiek
© G.F.

Wij hebben de Mini Cooper S met de nieuwe automaat getest. In de cabrioversie, zodat we in Sportmodus bij het schakelen nog beter van het heerlijke geluid van de uitlaat konden genieten. Net in die Sportmodus (Mid en Green) bewijst de Mini het best dat hij in het diepste van zijn gedachten een gocart is. Op een heel bochtig parcours spreidt hij zijn buitengewone wendbaarheid tentoon en zijn chassis neemt alle bochten vrijwel vlak – weliswaar ten koste van een vrij stugge vering.

Als hij zelf mag kiezen, reageert de automaat correct en snel, zowel bij het hoger als bij het terugschakelen. Met de hand terugschakelen om feller te kunnen optrekken is slechts heel af en toe nodig – maar dan is het wel jammer dat pallets aan het stuur niet standaard zijn. Voor een basisprijs van 31.500 euro had dat echt wel gemogen! De hendel werkt wel in de juiste richting – trekken om hoger te schakelen, duwen om terug te schakelen -, maar als je actief rijdt, is het niet prettig dat je het stuur moet loslaten. Wat niet belet dat de Cooper S puur rijplezier is. Wij blijven fan!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content